Bergens Tidende, 13.11.2014
Giuseppe Verdi: Aida
Andrew Litton, dirigent
Håkon Matti Skrede,
kormester
Edvard Grieg Kor, Bergen
Filharmoniske Kor og Collegium Musicums kor
Bergen Filharmoniske
Orkester
Bergen Nasjonale Opera og
Musikkselskapet Harmonien
Grieghallen
Aida som musikkdramatisk verk uten pyramider og elefanter
En konsertversjon av Aida?
Går det an? Er det overhodet mulig å ta frem denne høyspente historien om kjærlighet
og plikt og sjalusi i det gamle Egypt og fortelle den, få den til å fungere uten
visuelle effekter, uten regissør, uten scenograf? Man skulle ikke tro det. Men Bergen
Nasjonale Opera lyktes med det på tirsdag. Til de grader.
Verdi ville – som Wagner –
helst gjemme orkesteret helt vekk og oppbygge en lukket, scenisk fiksjon. I
Grieghallen var det ingen scenisk fiksjon. Orkesteret satt midt på scenen, det
massive koret sto på et stillas mot bakveggen, solistene sto fremme ved
scenekanten og sang i moderne konsertantrekk. Og det var ikke en eneste
pyramide eller elefant å se i mils omkrets.
Men Verdis musikk var der.
Overdådig, dramatisk, stormfull. Og i stormens sentrum sto sopranen Latonia
Moore og formet tittelrollen med sin magiske stemme, en stemme som beveget seg
sømløst fra mørke, glødende farger i dybden til strålende, blendende fraseringer
i toppen og som dekket hele Aidas følelsesregister fra den mest inderlige,
kjærlige intimiteten til den villeste fortvilelsen.
Latonia Moore er Aida. Og
har vært det siden sitt sensasjonelle gjennombrudd i rollen på Metropolitan for
to år siden. Hun var den selvsagte stjernen denne kvelden. Men hun hadde godt
følge og motspill fra resten av solistene. Aidas elskede Radamés ble sunget mandig
og kraftfullt av den dynamiske heltetenoren Massimiliano Pisapia med en fysisk
sterk stemme som uten problem matchet Latonia Moore i de store utblåsningene.
Og mezzosopranen Nino Surguladze imponerte kvelden igjennom med sin flammende
intensitet og lidenskap i rollen som kongedatteren Amneris, Aidas sjalu rival.
I andre roller hørte vi
barytonen Lester Lynch som Aidas far, kong Amonasro av Etiopia, og bassen Paolo
Battaglia som Amneris’ far, kongen av Egypt. Den fryktinngytende
ypperstepresten Ramfis ble sunget med naturlig autoritet og overveldende stemmeprakt
av bassen Marco Spotti.
I de tradisjonelle
oppsetningene av Aida er koret hele tiden på scenen i rollene som prester og
prestinner, soldater, slaver, fanger og så videre. I Grieghallen sto sangerne stille
og rolig på stillaset sitt og konsentrerte seg om de musikalske oppgavene. Som
de løste med bravur. De massive utladningene ble sunget med kraft og synlig
entusiasme, og det var fine, vakre detaljer og nyanser i de mer avdempede
partiene.
Andrew Litton hadde et øye
på hver finger. Han styrte musikerne og fulgte og understøttet solistene og
koret. Og fikk sammen med BFO Verdis orkestersats til å gnistre og funkle.
Var det operaen Aida vi så
og hørte i Grieghallen på tirsdag? Nei, selvsagt ikke. Det var jo verken
pyramider eller elefanter på scenen. Men vi savnet dem egentlig ikke. Vi så og
hørte et storslått, musikkdramatisk verk fremført med lidenskap og profesjonalisme.
Et musikalsk triumftog.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar