Bergens Tidende, 08.01.2014
Njål Vindenes
Gitarmusikk av Barrios og Villa-Lobos
Euridice
Sydamerikansk gitarmusikk
De var jevnaldrende, de to sydamerikanske komponistene som Njål
Vindenes presenterer på denne platen. Agustin Barrios (1885-1944) var født i Paraguay,
Heitor Villa-Lobos (1887-1959) i Brasil. Begge var gitarvirtuoser, og begge var
inspirert av sydamerikansk folkemusikk. Men kunstnerisk sett var de nokså
forskjellige. Barrios var en gitarist som komponerte musikk til eget bruk.
Villa-Lobos var en komponist som av og til skrev for gitar, et instrument han
kjente og likte.
Barrios opptrådte overalt på det sydamerikanske kontinentet og turnerte
også med suksess i Europa. Mye av den musikken han spilte underveis, er gått
tapt, men en del er rekonstruert fra plater og håndskrevne manuskripter, blant
annet noen av de stykkene vi hører på denne platen. Det er flott, melodisk og iørefallende
gitarmusikk, sjarmerende spilt av Vindenes med god flyt og klarhet i
stemmeføringen. Gitaren hans er stemt ned en halvtone, fordi Barrios angivelig spilte
slik. Den lavere stemningen endrer instrumentets farge. Det er ikke bare
basstonene som får ekstra fylde, hele klangrommet får duse, myke farger som
klær både komposisjonene og tolkningen.
Resten av platen er helliget Villa-Lobos – først «Cinq Préludes», siden
en suite basert på «choros», det tradisjonelle formskjemaet som Villa-Lobos gjorde
kjent utenfor Brasils grenser. Musikken er like flott og virtuos som stykkene i
Barrios-avdelingen, men det er mye mer å spille på her, større musikalsk kompleksitet,
rikere uttrykksmuligheter. Og Vindenes liker tydeligvis de utfordringene som reiser
seg når Villa-Lobos legger samtidsmusikalske effekter inn over de brasilianske folketonene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar