Iørefallende

Bergens Tidende, 08.01.2014


Njål Vindenes
Gitarmusikk av Barrios og Villa-Lobos
Euridice

Sydamerikansk gitarmusikk


De var jevnaldrende, de to sydamerikanske komponistene som Njål Vindenes presenterer på denne platen. Agustin Barrios (1885-1944) var født i Paraguay, Heitor Villa-Lobos (1887-1959) i Brasil. Begge var gitarvirtuoser, og begge var inspirert av sydamerikansk folkemusikk. Men kunstnerisk sett var de nokså forskjellige. Barrios var en gitarist som komponerte musikk til eget bruk. Villa-Lobos var en komponist som av og til skrev for gitar, et instrument han kjente og likte.

Barrios opptrådte overalt på det sydamerikanske kontinentet og turnerte også med suksess i Europa. Mye av den musikken han spilte underveis, er gått tapt, men en del er rekonstruert fra plater og håndskrevne manuskripter, blant annet noen av de stykkene vi hører på denne platen. Det er flott, melodisk og iørefallende gitarmusikk, sjarmerende spilt av Vindenes med god flyt og klarhet i stemmeføringen. Gitaren hans er stemt ned en halvtone, fordi Barrios angivelig spilte slik. Den lavere stemningen endrer instrumentets farge. Det er ikke bare basstonene som får ekstra fylde, hele klangrommet får duse, myke farger som klær både komposisjonene og tolkningen.     

Resten av platen er helliget Villa-Lobos – først «Cinq Préludes», siden en suite basert på «choros», det tradisjonelle formskjemaet som Villa-Lobos gjorde kjent utenfor Brasils grenser. Musikken er like flott og virtuos som stykkene i Barrios-avdelingen, men det er mye mer å spille på her, større musikalsk kompleksitet, rikere uttrykksmuligheter. Og Vindenes liker tydeligvis de utfordringene som reiser seg når Villa-Lobos legger samtidsmusikalske effekter inn over de brasilianske folketonene. 

Ingen kommentarer: