Bergens Tidende, 22.01.2014
Schumann
Mitsuko Uchida
Decca
Mitsuko Uchida markerer seg som en av tidens største Schumann-fortolkere
Det høres dempede
hornsignaler. Noen er på jakt i det fjerne. Vi er på vei inn i skogen, inn i Robert
Schumanns «Waldszenen» (op. 82), de ni korte klaverstykker med romantiske
bilder av fugler, blomster og jegere.
Det er Mitsuko Uchida som
spiller hornsignalene og som kaller bildene frem. Hun følger Schumann på veien
gjennom skogen, hun overholder hver eneste liten anvisning i notene hans. Alt er
pusset og polert. Dynamikk og frasering er gjennomarbeidet ned til minste
detalj. Og fordi Uchida har full kontroll over hele det tekniske apparatet, hører
hun de sarteste rørelsene i musikken, alle de nesten umerkelige bevegelsene som
ligger under notenes overflate.
Mange av de ni miniatyrene
høres umiddelbart enkle og sangbare ut, men intet er likevel enkelt her. Vel er
det vennlige landskap og hyggelige vertshus i skogen, men det er også skumle steder
og lumske avgrunner. Her er melodilinjer som umerkelig slynger seg fra hånd til
hånd, motiver som flyttes og forskyves og legger seg som skygger og ekkoer
innover hverandre. Alle stiene fører i andre retninger enn vi umiddelbart forventer.
Og Uchida får med seg det hele. Hun fanger det tvetydige halvlyset i Schumanns skog,
det uavsluttede, det fragmentariske, de plutselige bruddene der idyllen
krakelerer og mørkere farger kommer til syne.
«Waldszenen» fra 1849 er
et av Schumanns sene klaverstykker. På platen fortsetter Uchida med et mye
tidligere verk, hans klaversonate nr. 2 (op. 22) fra 1839, en komposisjon som
Clara Schumann, en av samtidens største pianister, fant «alt for vanskelig». Tempomarkeringen
i første sats er «så raskt som mulig». Og Uchida kan spille raskt, raskere enn
de fleste. Hun blir 65 i år, men teknikken og den rå, fysiske styrken som
imponerte da hun platedebuterte på 1980-tallet, er fremdeles intakt. Hun pisker
ekvilibristisk gjennom den virtuose, halsbrekkende førstesatsen, og har overskudd
og styrke til å sette trumf på mot slutten der Schumann – etter «så hurtig som
mulig» – sprenger alle grenser og krever «hurtigere» og «enda hurtigere». I de to midtsatsene stanser Uchida opp, tar
seg tid til lyriske mellomspill før hun kaster seg inn i den avsluttende,
rasende rondoen som har en enda raskere metronommarkering enn førstesatsen.
Etter den dramatiske
stormen er det tid for ettertanke. Platen slutter med det siste store verket fra
Schumanns hånd – de fem skimrende morgenstemningene i «Gesänge der Frühe» (op.
133) fra 1853. I «Waldszenen» valgte Uschida flere ganger langsommere tempi enn
andre av tidens Schumann-fortolkere. Noe tilsvarende gjør hun i «Gesänge der
Frühe». Hun spiller «livlig», «beveget» som det står i notene – men det er hele
tiden et snev av melankoli i tolkningen hennes. Som om hun spiller med tilbakeholdt
åndedrett, som om hun merker hvor veien fører hen og hva som venter når musikken
slutter.
Dette er Uchidas tredje
Schumann-plate. Kritikerne var ikke begeistret da hun utga den første for snart
tjue år siden. Med tiden er innvendingene forstummet. Og med den nye platen er
det klart at Uchida er en av vår tids største Schumann-fortolkere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar