Bergens Tidende, 15.01.2014
Pour Mi
Songs by Olivier Messiaen and Claire Delbos
Liv Elise Nordskog og Signe Bakke
Lawo
Musikalsk og poetisk familiehistorie
I det 20. århundres modernistiske musikkhistorie er den franske
komponisten Olivier Messiaen først og fremst kjent for sine store klaververk og
fargesprakende orkesterkomposisjoner. Men på verklisten hans er det også en
håndfull komposisjoner for sangstemme og klaver, blant annet samlingen «Poèmes
pour Mi» -- ni sanger for sopran, skrevet i 1936 og dedisert til hans hustru,
fiolinisten og komponisten Claire Delbos som var gravid på dette tidspunktet. Sangene
ble urfremført på en konsert i 1937 der det også var et verk av Delbos på
programmet – «L'âme en bourgeon»,
en
samling sanger til tekster av Messiaens mor, dikteren
Cécile Sauvage. Delbos hadde valgt å tonesette åtte dikt som Sauvage skrev da
hun i sin tid ventet Olivier.
Med platen «Pour Mi» har sopranen Liv Elise Nordskog og pianisten Signe
Bakke så å si gjenskapt konsertprogrammet fra i 1937. Platen – som i tillegg rommer
tre korte sanger av Messiaen fra 1930 – dokumenterer et lite stykke, musikalsk
og poetisk, familiehistorie. Og den fyller ut et hul i diskografien – det er,
meg bekjent, første gang sangene til Delbos foreligger på plate. Nordskog og
Bakke gir oss et fint innblikk i ekteparet Messiaens særegne musikalske univers
og demonstrerer samtidig at dette glemte vokalverkene har annet og mer enn
musikkhistorisk interesse. I Messiaen-sangene legger Bakke et koloristisk,
funklende klaverakkompagnement under Nordskogs intense, bevegelige sopran. I
Delbos-sangene blender Nordskog stemmen ned. Her er ingen frodige melodilinjer,
bare et enkelt, messende og anropende uttrykk med Bakkes blomstrende
klaverstemme som understøttende kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar