Verk av Händel og Mozart
Rinaldo Alessandrini, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Johanneskirken
Kammermusikalske tolkninger av Händel og Mozart i Johanneskirken
Grieghallen blir pusset opp for tiden, og torsdagskonsertene
med Bergen Filharmoniske Orkester er i den anledning flyttet opp i
Johanneskirken. Det er en løsning som har sine sider - for Johanneskirken er
ikke noe opplagt konsertlokale. At det er dårlig sikt fra de fleste plassene,
er nå så. Verre er det at kirkerommets akustikk ikke egner seg til stor,
symfonisk musikk. På torsdagskonsertene i september er det til en viss grad
kompensert for dette ved at det overveiende er musikk fra før 1800 på
programmet, verk som ikke krever full besetning. Og for oss som sitter i salen
er det en gevinst at vi dermed får anledning til å møte en rekke av
tidligmusikkens dirigenter som ellers sjelden legger veien omkring Bergen.
I går var det italienske Rinaldo Alessandrini som dirigerte.
Først Händels Water Music og etterpå Mozarts symfoni nr. 41, den store
«Jupiter»-symfonien.
Water music fikk vi i den tilnærmet komplette, tekstkritiske
utgaven fra 2008. Og den ble tolket slik vi kjenner Alessandrini fra mange gode
barokkplater med hans eget ensemble Concerto Italiano. Her var det friske,
swingende tempi i de raske satsene og seige, elastiske fraseringer i de
langsomme. Og først og fremst var det en omhu for musikkens tale, for gestikk
og retorikk.
Som dirigent er Alessandrini temmelig uortodoks.
Det hender at han markerer et par taktslag med to pekefingre, men i øvrig viser
han først og fremst med fakter og geberder hva det er han vil ha musikerne til
å spille. Det er som om han danser musikken frem. Og et ungdommelig,
kammermusikalsk utsnitt av BFO fulgte ham i dansen med fin, gjennomsiktig
strykerklang, skarpe trompeter, en smektende obo og to flotte hornister som
virkelig fikk kjørt seg denne kvelden.
Alessandrini er hjemmevant i barokkmusikken. Men hva da med
Mozart og wienerklassikken? Han har riktignok innspilt en fin samling
Mozart-ouverturer med Den norske operas orkester, men hvordan ville han
håndtere Jupiter-symfonien, denne siste symfonien som Mozart skrev, et verk som
ligger milevidt fra Händel?
Jeg hørte denne delen av konserten fra en plass bakerst i
kirken. Så kanskje var det derfor at orkesterklangen virket noe fjern og
lukket. Men hovedinntrykket var at Alessandrini først og fremst trakk opp
forbindelsene bakover til barokken. Han la vekt på begivenhetene, bruddene,
overraskelsene, de plutselige retningsskift. Og i den store finalen var det det
store, dramatiske uttrykket mer enn det kontrapunktiske stemmevevet som
interesserte ham.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar