Bergens Tidende, 10.09.2013
Steffani: Stabat Mater
Diego Fasolis
I Barocchisti
Coro della Radiotelevisione Svizzera
Decca
Steffani: Danze e Overtures
Diego Fasolis
I Barocchisti
Decca
Cecilia Bartoli og Diego Fasolis på jakt i musikkhistoriens arkiver
Siste år utga Cecilia Bartoli en plate med vokalmusikk
skrevet av en relativt ukjent italiensk barokkomponist som det meste av livet
var ansatt hos tyske fyrster. Navnet hans var Agostino Steffani (1654-1728).
Han var organist og kirkemusiker, men også prest og politiker. Av og til var
han omreisende diplomat. Kanskje var han også spion for Vatikanet.
Det er mange mysterier knyttet til denne Steffani. Bartoli
forsøkte å nøste dem opp med platen «Mission» som var en del av et større
kultur- og musikkhistorisk prosjekt. Sammen med platen kom det en liten bok med
hypoteser om Steffanis rolle i samtiden. Det var fotografier av Bartoli
iscenesatt som Steffani selv og som moderne film noir-detektiv. Det ble laget
en dvd om detektivarbeidet og musikken. Det utkom et spill tilrettelagt for
iPad. Pluss at den populære amerikansk-italienske krimforfatteren Donna Leon
utga en roman om Steffani samtidig med platen.
Men hva med Steffanis musikk da? Det var som om den delen
ble vekk midt i all den multimediale hurlumheien. Så det er egentlig ganske
forståelig at Bartoli nå, et år etter «Mission», kommer tilbake med enda en
Steffani-plate. Siste år var det operakomponisten Steffani det dreide seg om.
Nå gjelder det kirkemusikken hans.
Det viktigste – og lengste – verket på platen er «Stabat
Mater», Steffanis tonesetting av den gamle, middelalderhymnen om den sørgende
Maria ved korset. Den var bannlyst fra den kirkelige liturgien på 1500-tallet,
men ble gjeninnført i 1727, noe som ga anledning til en rekke nye tonesettinger.
Steffanis versjon, som er skrevet kort før hans død i 1728, er tydelig
tilbakeskuende, musikalsk sett. Men den har i Bartolis tolkning en dybde som
man ofte savner i fremføringer av Pergolesis og Scarlattis mer kjente og mer
elegante tonesettinger.
Bartoli åpner Stabat Mater med et mørkt, klagende utbrudd i
det dype mezzo-registeret. Og åpner med dette for tekstens smerte, gir den et
musikalsk, fysisk uttrykk. Hun blir finstemt og elastisk akkompagnert av det
spenstige tidligmusikkensemblet I Barocchisti som er stemt ned til barokkens
kammertone. Korsatsene tar Coro della Radiotelevisione Svizzera seg av, og det
hele dirigeres med sikker hånd av Diego Fasolis. I tillegg til Bartoli hører vi
den spennende kontratenoren Franco Fagioli og to unge, fine tenorer, Daniel
Behle og Julian Prégardian. Basspartiet synges av Salvo Vitale som klinger noe
anstrengt i dybden.
Men det er selvsagt Bartoli som er platens musikalske
kraftsenter. Alderen begynner kanskje å kunne merkes i det øverste registeret,
men hun økonomiserer profesjonelt med stemmen sin. Og både i Stabat Mater og i
den virtuose arien «Non Plus Me Ligate» kaster hun seg fryktløst ut i de
halsbrekkende, uortodokse forsiringer, vi forventer av henne. Og den sanselige,
stofflige stemmeklangen og det store musikalske følelsesuttrykket er fremdeles
på plass.
Samtidig med Stabat Mater-platen kommer «Danze e Overtures»,
en plate der Diego Fasolis og I Barocchisti spiller orkestermusikk av Steffani.
Det er ikke snakk om frittstående verk, men om korte ouverturer og dansesatser
hentet fra hans fransk-inspirerte operaer – litt anonym musikalsk metervare,
men spilt med energi og godt humør.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar