Bergens Tidende, 22.04.2016
Leoš Janáček: Orchestral Works Vol. 3
Edward Gardner, dirigent
Bergen Philharmonic Orchestra
Chandos
Smellende flott tolkning av Janáčeks gammelslaviske messe
Vi er kommet til den tredje platen i serien med Leoš
Janáčeks orkestermusikk, innspilt av Bergen Filharmoniske Orkester under
ledelse av Edward Gardner. Hovedverket på den siste utgivelsen er den såkalte
Glagolittiske Messe for orkester, orgel, kor og fire solister. Messen er et
alderdomsverk skrevet i 1926. Den har de vanlige fem messeleddene, men de
synges ikke på latin. Janáček har i stedet valgt å sette musikk til en eldgammel,
kirkeslavisk versjon av teksten.
Janáček, som ikke var noe religiøst menneske, fortalte selv
at messen var et forsøk på å gjenopplive den gamle slaviske kulturen og gi den
et moderne uttrykk. I andre sammenhenger sa han at verket var panteistisk eller
at det egentlig skulle forstås som en erotisk feiring av ekteskapet hans. Uansett
hva som er bakgrunnen, så ligger det en voldsom energi og en rå, primitiv kraft
i denne musikken – og i BFOs smellende flotte tolkning. Messingblåsere og
slagverk skaper brakende lydkollisjoner, strykerne svarer igjen med rungende
basslinjer og kantete, knortete melodifragmenter. Og rett før messen slutter, kommer
organisten Thomas Trotter inn med en vill, brølende solo som får alle ruter til
å klirre.
Blant sangsolistene bidrar sopranen Sara Jakubiak og
heltetenoren Stuart Skelton til intensiteten i høyden, mens mezzosopranen Susan
Bickley og bassen Gabor Bretz har kortere innsatser. Korene fra BFO og Collegium
Musicum legger sammen med Domkoret og Edvard Grieg Kor en imponerende ramme om
det hele – og synger alt på kirkeslavisk.
Etter messen følger tre kortere korverk av Janáček, blant
annet en fin versjon av Fadervår.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar