Bergens Tidende, 27.05.2016
Godfrey Reggio: Powaqqatsi
(1988)
David Hansford, bass
Ahmed Al-Bedri, bønnerop
Michael Riesman dirigent
Håkon Matti Skrede
kormester
Philip Glass Ensemble
Bergen Guttekor
Bergen Pikekor
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Kultfilmen Powaqqatsi i spennet mellom kulturkritikk og musikkvideo
For seks år siden åpnet Festspillene med Godfrey Reggios film Koyaanisqatsi (1982), akkompagnert live av Philip Glass og ensemblet hans i samspill med Bergen Filharmoniske Orkester. På onsdag var det ny Festspillåpning og nytt besøk av Glass og folka hans – denne gang med Powaqqatsi, den andre filmen i Reggios Qatsi-trilogi.
I den første filmen brukte
Reggio datidens mest avanserte filmteknologi til å skape overveldende vakre bilder
av storslåtte, mennesketomme naturområder som han monterte sammen med opptak av
industriell forurensning, storbytrafikk, kompakte menneskemasser og skyskrapere
på Manhattan.
I Powaqqatsi fra 1988 har Reggio
forlatt den amerikanske moderniteten og er dradd på reise til Brasil, Egypt,
Peru, India og mange andre land. Og mens han i Koyaanisqatsi var opptatt av å
få fram motsetningen mellom den uberørte naturen og den vestlige miljøforurensningen,
retter han nå blikket mot mennesker og levevilkår i den tredje verden.
Vi ser det tunge, manuelle
arbeidet, det ufattelige slitet i miner og gruver, folk som er ved å segne
under tunge byrder. Og mot slutten av bildestrømmen ser vi hvordan den moderne
vestlige kulturen sprer seg med høyblokker, trafikkpropper, miljøkatastrofer og
TV-reklamer.
Alt sammen fremstilt i
overdådige fargebilder. Og dette – Reggios visuelle estetisering av stoffet
sitt – er vel egentlig hovedproblemet i alle hans filmer.
For uansett hva som er
temaet underveis i Powaqqatsi, så er bildene smellvakre – flotte og slående som
illustrasjoner i et nummer av National Geographic. Vi flyver bort over
spektakulære landskaper. Vi ser storslagne bilder av mennesker fra vidt
forskjellige kulturer. Mennesker dukker opp og forsvinner igjen, de fungerer
som elementer i uendelige kjeder av likheter, som en slags filmatisk versjon av
Family of Man. Vi ser dem, men får aldri innsikt i deres liv, får aldri hørt –
eller sett – konteksten, historien bak bildene.
Powaqqatsi vil være et kulturkritisk
innlegg, men er først og fremst en New Age musikkvideo – skrev filmkritikeren
Roger Ebert i sin tid. Det er nå ikke helt fair. For nettopp musikken, Glass’ enkle,
hypnotisk pumpende musikk, er med til å forme Reggios uformelige bildestrøm. Ikke
minst når den blir framført live.
I Grieghallen på onsdag skapte
den levende musikken struktur, fremdrift og retning i bildene. Og gjorde dem helt
annerledes nærværende enn når en ser filmen på kino eller dvd. Philip Glass
Ensemblet og musikerne fra BFO skapte – instrumentelt og melodisk – et slags
«tredje verden»-soundscape omkring bildene og fikk frem poenger som ellers lett
kunne druknet i den visuelle overfloden. De bergenske barnekorene la en nesten
sakral ramme om noen av avsnittene. Og Ahmed Al-Bedris bønnerop mot slutten
hadde en så ekspressiv kraft at Reggios bilder nesten bleknet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar