Bergens Tidende, 28.05.2016
Verk av Haydn, Mozart,
Beethoven og Schubert
András Schiff, klaver
Håkonshallen
På reise i wienerklassikken med András Schiff
«Et godt Steinway i de
rette hender er et fantastisk klaver, men ikke til allting. Haydn, Mozart,
Beethoven og Schubert krever mer enn bare kraft, briljans og kjølig
objektivitet» – sa András Schiff for et par år siden da han ble spurt om hvorfor
han foretrekker å spille wienerklassisk musikk på fortepiano eller på andre,
eldre klavertyper. At han likevel ikke er fanatisk når det gjelder valg av
instrument til slik musikk – det demonstrerte han på torsdag i Håkonshallen da
han innviet Festspillenes nye Steinway-flygel med å spille sonater av nettopp
disse fire komponistene. Og der han demonstrerte at et Steinway – i de rette
hender – faktisk kan være annet og mer enn bare kraft og briljans.
Det var et imponerende
program Schiff presenterte – fire sonater spilt i ett strekk med bare
ultrakorte pauser imellom. Imponerende, fysisk krevende – og satt sammen med
fintmerkende musikalitet slik at vi i salen både kunne følge de store trekkene
i sonateformens utviklingshistorie og samtidig fikk et inntrykk av den
følelsesmessige spennvidden som kan rommes innenfor dette formskjemaet.
Det startet med Haydns sonate
nr. 60 i C-dur (Hob. XVI:50). Schiff setter seg, samler seg og spiller
førstesatsens enkle, korte tema med strakt pekefinger, som var det en
barnesang. Og så går det løs. Med en fortolkning som veksler mellom spreke innfall
og virtuose, brusende passasjer. Et stykke avansert musikalsk humor, spøkende,
ertende, med finurlige overraskelser i hver takt.
Kronologisk sett burde det
da komme en Mozart-sonate etter Haydn, men Schiff velger å gå framover i tid og
spiller en av de siste Beethoven-sonatene, nr. 30 i E-dur (op. 109). Han
understreker bruddene og de musikalske sprikene i de to første satsene. Og
spiller så det langsomme temaet i den avsluttende variasjonssatsen «mit
innigster Empfindung», med den mest inderlige følelsen – før variasjonene begynner,
en serie sterke, musikalske bilder malt i stadig skiftende farger.
Og så, etter dybden i den
sene Beethoven, kommer da Mozart, ikke en av de store sonatene, men – som et slags
hvileskjær – nr. 16 i C-dur (KV 545), «sonata facile», den lette sonaten som
«alle» kjenner, men som denne kvelden blir spilt så florlett, så elegant og skummende
at den virker som et helt nytt verk.
Til slutt Schubert, hans
nestsiste sonate, c-moll (D 958), et av disse urolige, sammensatte verkene der
musikken beveger seg framover i brå kast og hele tiden skifter retning. Schiff
går inn i musikken og skaper på forunderlig vis sammenheng igjennom de stadige,
uforutsigbare stemningsskiftene.
Da er vi ved veis ende.
Halvannen times musikalsk reise er forbi. Det blir stående applaus. Utallige
fremkallinger. Og blant ekstranumrene en krystallklar sats fra Bachs italienske
konsert.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar