Ellen Ugelvik plays
Magne Hegdal and Anton Reicha
Aurora
Virtuose Ellen Ugelvik presenterer klavermusikk av Magne Hegdal
Platen åpner med Magne
Hegdals «Konsertstykke i tre deler», en klaverkonsert framført av pianisten
Ellen Ugelvik og Kringkastingsorkesteret under ledelse av Bjarte Engeset. Den er
skrevet i anledning grunnlovsjubileet i 2014. Og den er fylt med referanser til
wienerklassikken og tiden omkring 1814.
Det høres kanskje alvorlig
ut. Men er ikke det. For Hegdal bruker det gamle stoffet og utvikler det på sin
helt egen måte. Det er hele tiden noe du synes du kjenner igjen i dette verket,
noen melodistumper, noen harmonisekvenser, noen tradisjonelle grep i
orkestersatsen – og så beveger musikken seg likevel i helt andre, uventede og
uforutsigbare retninger. Dette er humørfylt, raus musikk med den virtuose Ugelvik
i konstant ertende og utfordrende samspill med orkesteret.
I siste sats tar det
helt av. Ugelvik skal spille den tradisjonelle solokadensen. Men det er ingen
noter i klaverstemmen, Hegdal har bare tegnet noen fugler og trær pluss
Eidsvoll-bygningen, løven i riksvåpenet og slikt. Og da er det opp til Ugelvik
å improvisere seg fram og omsette tegningene til musikk—noe hun gjør med
imponerende fornemmelse for Hegdals tonespråk slik at det blir nesten sømløse
overganger mellom hans og hennes bidrag til jubileumsfesten.
Det andre
Hegdal-verket på platen er «Songs and Flowers», en samling korte krystallinske
klaverstykker skrevet i 2004 til minne om samtidsmusikkens grand old lady,
pianisten Elisabeth Klein. Ugelvik spiller dem skarpt, konsist – og merkelig
bevegende. Og spiller også, innimellom Hegdals verk, to klaverøvelser av den aparte
wienerklassikeren Anton Reicha – som hun får til å høres helt moderne ut.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar