Bergens Tidende, 24.03.17
Ligeti: Concertos
Baldur Brönnimann, dirigent
BIT20 Ensemble
BIS
BIT20 viser vei gjennom Ligetis musikalske villnis
Lenge er det bare stillhet. Tror du. Men musikken har allerede
begynt. En ensom cello spiller – nesten uhørlig – en høy E, en tone som gradvis
vokser i styrke. Andre strykere slutter seg til, alle spiller ulike
artikulasjoner av den samme tonen. Etter hvert får de følge av tre- og messingblåsere.
Og etter hvert kommer det andre toner til, både i og omkring celloen. Det oppstår
nye konstellasjoner, nye harmonier, et klangunivers som hele tiden er i langsom
bevegelse – inntil de drivende klangskyene stanser et kvarter senere og celloen
forsvinner tilbake i stillheten.
Det er den sveitsiske cellisten Christian Poltéra vi hører.
Han er solist i György Ligetis cellokonsert fra 1966. Og det er Ligetis musikk det
dreier seg om på denne sterke platen fra BIT20 Ensemble. Først og fremst gjelder
det Ligetis konserter fra 1960-tallet, de åra da han etablerte seg om en av
etterkrigsmodernismens sentrale komponister. Det var i denne perioden han snakket
om «clocks and clouds» – klokker og skyer – som karakteristikk av sitt eget særegne
musikalske univers der raske, kontrollerte, nesten mekaniske aktiviteter står i
kontrast til store, langsomme klangbevegelser.
Det er de musikalske skyene som dominerer på denne platen –
i cellokonserten, i «Chamber Concerto» (1969-70) og i «Melodien» (1971). Baldur
Brönnimann og BIT20 bygger opp store, flimrende klanguniverser og får Ligetis musikk
til å bevege seg framover i umerkelige, glidende overganger.
Siste verk på platen er Ligetis klaverkonsert, skrevet på slutten
av 1980-tallet. Her er det først og fremst «klokke»-aspektet det gjelder. Inspirert
av afrikansk polyrytmisk musikk har Ligeti konstruert en ustyrlig orkestersats
som ramme om en hårreisende komplisert klaverstemme. Men BIT20 og solisten, finske
Joonas Ahonen, holder hodet kaldt og spiller seg gjennom det rytmiske villniset
med humor og imponerende presisjon. Og får Ligetis merkelige musikk til å
swinge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar