Bergens
Tidende, 13.03.2017
Annelies Van Parys: Private View
Jen Hadfield, libretto
Neue Vokalsolisten
Tom Creed, regi
Etienne Siebens, dirigent
BIT20
Bergen Nasjonale Opera
Borealis
Peer Gynt-salen
Bergen Nasjonale Opera med visuelt overveldende bidrag til Borealis
Vi ser svart-hvite snutter fra starten av gamle filmopptak. Vi ser «klappere» med markering av tid og sted. Etter hvert kommer det snutter med dokumentariske opptak av en havn, skyskrapere, nattbilder fra New York, mennesker, gater, biler. Alt i svart-hvitt. Og så begynner forestillingen.
Vi er ikke på kino, vi er på
opera. De svart-hvite filmsnuttene blir prosjektert opp, side om side, på tre
store, flyttbare skjermer i Peer Gynt Salen – der Bergen Nasjonale Opera og
BIT20 presenterer sitt bidrag til Borealis: forestillingen Private View, en
opera med musikk av Annelies Van Parys og libretto av Jen Hadfield.
Private View er inspirert
av Alfred Hitchcocks filmer fra 50-tallet, spesielt hans Rear Window, «Vinduet
mot bakgården». Mange andre samtidskunstnere har gjennom de siste tiårene samplet
og «appropriert» Hitchcock og omformet filmene hans til nye digitale versjoner.
Jen Hadfield og scenografen Gaea Schoeters har valgt en annen strategi: De
bruker ikke Hitchcocks egne filmer, men har i samarbeid med designerne i
Collective 33 1/3 konstruert et komplekst forløp av snutter fra andre gamle –
og til dels glemte – filmer, og har skapt en remix av bilder og tekster som framkaller
en diffus hitchcocksk uro og angst, en følelse av at «det er noe som ikke
stemmer her».
De fem medlemmene av Neue
Vokalsolisten synger og agerer opp mot skjermene og kommenterer bildene med Hadfields
tekst som mikser gamle værmeldinger og husråd fra 50-talls dameblader med replikker
som kunne være – og kanskje også er – klippet fra gamle grøsserfilm.
Private View er en spennende,
visuelt overveldende forestilling, en forestilling hvor det skjer så mye på
scenen og hvor det er så mange inntrykk å bearbeide at en faktisk ikke merker
at dette er en opera, at disse merkelige tekstene faktisk blir sunget og at det
ligger et musikalsk materiale i bunnen, et forløp som følger og støtter
begivenhetene på scenen.
Den beste filmmusikken er
den «uhørte», den musikken som tilskuerne ikke legger merke til, men som
likevel ligger der og hjelper dem med å forstå og strukturere fortellingen – sa
de gamle Hollywood-komponistene. Annelies Van Parys har skapt en slik musikk, en modernistisk sats som i BIT20s framføring glir
sømløst inn i operaen med et klangbilde dominert av akkordeon og saksofon og
med hitchkockske grøssereffekter i trombone
og horn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar