Ketil Hvoslef
Orkesterverk
Leif Ove
Andsnes, klaver
Bergen
Filharmoniske Orkester
Simax Classics
«Det finns ingen musikk som likner dette»
Det starter med
buldrende pauker og dramatiske klaverakkorder. Et par sekunder tror du kanskje
det er Griegs klaverkonsert du hører? Men du skjønner fort at du har kommet inn
i et helt annerledes univers. Du er i Ketil Hvoslefs verden.
Leif Ove
Andsnes sitter ved flygelet i Grieghallen og spiller solostemmen i Hvoslefs
klaverkonsert sammen med Edward Gardner og Bergen Filharmoniske Orkester. Vi
hører dem på den nye Simax-platen som er gitt ut i anledning Hvoslefs 80-årsdag
tidligere i år.
Klaverkonserten
ble i sin tid nettopp skrevet til Andsnes. Han uroppførte den i Stavanger i
1993 og spilte den to år etter i Bergen. Senere er den blitt revidert og
forkortet noe, men den har fremdeles tre satser – rask, langsom, rask. Og det
er vel egentlig det eneste ved den som likner på en tradisjonell klaverkonsert.
For hos Hvoslef
er det ingen store klavermelodier, ingen sangbare temaer, ikke noe ydmykt
orkesterakkompagnement. Til gjengjeld er her voldsom, spenning og skarp,
musikalsk dramatikk.
Lydbildet er dominert
av slagverk. Noen ganger imiterer klaveret skarptrommens figurer og spiller dem
videre, over til strykerne. Andre ganger blåser Andsnes orkan i klaveret slik
at det dype registeret ikke lar seg skille fra lyden av dundrende pauker.
Hele verket er konstruert
som en storslått fortelling. Den folder seg ut i klare, presist tegnede
musikalske begivenheter, i konflikter, kollisjoner og plutselige, eiendommelige
forsoninger mellom klaveret og orkestergruppene.
«Det finns
ingen musikk som likner dette», sier Andsnes et sted i tekstheftet. Og det har
han helt rett i.
BFO spiller to
andre orkesterstykker av Hvoslef på platen, to stykker som heller ikke likner
noe annet – «Ein Traumspiel» fra 2009 dirigert av Eivind Gullberg Jensen og en
orkesterversjon av Hvoslefs opera Barabbas fra 2004 dirigert av Juanjo Mena.
Begge er
velkomne tilskudd til Hvoslef-diskografien. Der tidligere plater har
dokumentert den kammermusikalske produksjonen hans, får vi her anledning til å
høre hvordan han arbeider med de store, musikalske formatene.
Men det er like
fullt den presise, klare tolkningen av Hvoslefs klaverkonsert som er platens
høydepunkt.
Eller kanskje
en skulle si: tolkningen av Hvoslefs klaverkonsert nr. 1? For i Nasjonalbibliotekets
notesamling ligger det et Hvoslef-partitur fra 2018, et manuskript med tittelen
«Piano concerto No. 2». Det verket skulle jeg gjerne hørt spilt inn på plate.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar