30-årsjubileum
BIT20 Ensemble
Trond Madsen og Baldur Brönnimann, dirigenter
Grieghallen
BIT20 Ensemble feirer
30-årsjubileum
Det står et gammelt klaver under trappen opp til Peer
Gyntsalen. Det er åpnet helt opp. Innmaten er et syndig virvar av ledninger og
elektronikkbokser. Det ligger plater på klaviaturet og fargestrålende
kontrollknapper på klaverbenken. Det er lys som blinker. Og klaveret spiller av
seg selv – underlige trommelyder og knirkende pling-plong.
Det var slik gitaristen Stephan Meidell og hans Musikkmaskin
hilste oss velkommen på vei opp til feiringen av BIT20 Ensembles 30-årsjubileum.
Hele lørdagen var Grieghallen fylt av slike musikkmaskiner, lydinstallasjoner,
lyttestasjoner. Det var familiekonsert med Bergen Filharmoniske Orkester inne i
hovedsalen.
Og nå, sent på ettermiddagen, startet da de tre konsertene
der jubilanten selv sto i sentrum: BIT20 Ensemble – Bergens og Norges fremste
formidler av ny musikk.
Det ble tre konserter stappfulle av musikalske opplevelser
og begivenheter, tre konserter som demonstrerte spennvidden i BIT20s virke –
fra pedagogisk arbeid med skoleelever og musikkstuderende til sylskarpe,
høykompetente fremføringer av tidens aller nyeste musikk.
På den første konserten var denne aller nyeste musikken
representert med Bergenskomponisten Knut Vaages «Hybridisasjon» – en handlingsmettet
multimedia-produksjon for seks musikere, med opptak på storskjerm og diverse
elektroniske lydmanipulasjoner.
«Hybridisasjon» er en spennende skisse som senere skal
utvides og bli til et verk for stort ensemble med premiere neste år.
Hovedverket på den andre konserten var Anna Merediths
eksplosive «Concerto for Beatboxer» fremført med liv og lyst av et stort
ensemble under ledelse av Baldur Brönnimann, BIT20s tidligere dirigent, og med beatbox-verdensmesteren,
den ekvilibristiske Bellatrix, som solist.
Trond Madsen, BIT20s nåværende dirigent, debuterte for
anledningen som beatboxer og som myndig leder av et kor av fem beatboxere fra
Fana Folkehøgskule.
Fløytenisten Ingela Øien åpnet den tredje konserten med en
virtuos tolkning av argentinske Marcelo Toledos «Aliento/Arrugas» for
solo-fløyte, en tolkning som forvandlet Toledos pust- og lydeksperimenter til
en glødende, sanselig fortelling.
Og da var det tid for enda ett av de aller nyeste verkene –
og enda en eventyrlig opplevelse: Kristine Tjøgersens klaverkonsert med pianisten
Ellen Ugelvik som solist i skjæringspunktet mellom musikk og performance-kunst.
Tjøgersen har opptatt lyder fra en granskog på Sørlandet og
«oversatt» dem til musikk. BIT20 spiller disse oversettelsene og skaper
lydbilder av trær som knirker, et regnvær, en storm.
Musikken fremstiller skogens indre liv, mens Ugelvik viser
frem flygelets indre deler. Hun spiller aldri på tangentene, hun ligger innover
resonansbunnen og bearbeider strengene med ulike verktøy.
Etter hvert begynner hun å filme flygelets indre med et
videokamera. Opptakene vises på storskjerm. Hun bygger en liten skog av
plasttrær på resonansbunnen. Til sist går solen ned. Lyset slukkes.
Det er noe rørende, noe merkelig bevegende over dette verket,
en opplevelse av noe stort, noe helt uventet og fremmed som bryter frem
Slike opplevelser var det mange av på de tre konsertene
lørdag kveld. Og mange slike opplevelser har BIT20 gitt oss gjennom de siste
tretti årene.
Gratulerer med jubileet!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar