Bergens Tidende, 24.08.2019
Verk av Beethoven, Britten, Halvorsen og Neset
Marius Neset, tenorsaksofon
Finn Tokvam, konferansier
Joana Carneiro, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Nygårdsparken
Tørt vær og god stemning i Nygårdsparken
Bergen Filharmoniske Orkester pleier å ha sine utendørs
sommerkonserter på Torgallmenningen. I år har de flyttet dem opp i
Nygårdsparken. Og det er jo hyggelig å forestille seg at vi sitter der på
gresset og hører god musikk «omkranset av parkens lune og vakre alme- og
bøketrær» – som de skriver på BFOs hjemmeside. Men så var det værprognosene,
da. De har faktisk vært temmelig skumle de siste dagene.
Heldigvis viste det seg at det ikke var grunn til bekymring.
Tross alle varsler om det motsatte var været ganske godt – i alle fall var det
tørt – både onsdag og torsdag kveld. Og det var mange folk som hadde tatt turen
frem til scenen i bunnen av Nygårdsparken.
På konserten torsdag kveld presenterte BFO musikk med
overskriften «I naturen». Og da var det vel ganske passende at det hele startet
med første sats av Beethovens «Pastorale»-symfoni, den satsen der han forteller
om «de muntre følelsene som vekkes når folk drar på landet».
Den portugisiske dirigenten Joana Carneiro gjorde godt rede
for de lyse, delikate sidene av denne idylliske musikken. Men først og fremst
satset hun på det store uttrykket. Hennes tolkning var effektfull, dramatisk –
noe som kanskje har å gjøre med at det ikke er mye rom for musikkens finere
nyanser på en utendørskonsert som denne der hele lydbildet er elektronisk
forsterket.
Litt av den samme tendensen merket vi i tolkningen av
Benjamin Brittens mellomspill fra operaen «Peter Grimes» – der dramatikken i
«Storm» sto klart meislet, mens den lyriske morgenstemningen i «Dawn» ble
tegnet noe svakere.
Denne avdelingen sluttet med en flott, effektfull fremføring
av «Bergensiana», Johan Halvorsens rokokkovariasjoner over Johan Nordahl Brun
«Udsigter fra Ulrikken» – med et ganske aktivt publikum i den obligatoriske
fellessangen under finalen.
På siste del av konserten var det vår internasjonale
saksofonstjerne, Marius Neset fra Søfteland ved Os, som kom på scenen. BFO skal
samarbeide med Neset i løpet av sesongen 2019-20 og skal blant annet urframføre
hans konsert for saksofon og orkester ut på våren 2020.
At Neset er en glimrende komponist med imponerende sans for
de store orkestrenes uttrykksmuligheter, det har han demonstrert før – tenk
bare på «Snowmelt», hans flotte plateprosjekt med London Sinfonietta fra 2016.
I Nygårdsparken fikk vi kortere smakebiter på denne siden av
hans produksjon, blant annet med «A Day In The Sparrow's Life» og «Windless» –
to komposisjoner som han opprinnelig skrev til søsteren sin, fløytenisten
Ingrid Søfteland Neset, men som han senere har arrangert for tenorsaksofon og
orkester.
I disse komposisjonene brukte han mest orkestret til å legge
en diskret ramme omkring sitt eget ville, eksplosive saksofonspill. Og det var
ikke til å merke at han en time før konserten hadde sittet fast mellom to
etasjer i en heis et sted i byen.
Vi ser frem til å få høre flere resultater av samarbeidet
mellom Neset og BFO i den kommende tiden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar