Bergens
Tidende, 12.08.2019
Musikk av Dmitri
Sjostakovitsj og andre
Rosendal
Kammermusikkfestival
Rosendal
Imponerende Sjostakovitsj-festival i Rosendal
Det er vakkert og vilt i Rosendal. Det er storslåtte utsyn
over fjorden, det er ruvende fjell, det er dramatisk vær som på få minutter veksler
fra strålende sol til storm og høljende regn.
Og nå i starten av august er det også vakkert, vilt og
dramatisk innendørs. For Leif Ove Andsnes arrangerer kammermusikkfestival på
Baroniet i Rosendal for fjerde år på rad. Og denne gang er det Dmitri
Sjostakovitsjs egensindige musikk som står i sentrum.
Kammermusikk er kanskje ikke det første en tenker på når det
gjelder Sjostakovitsj. Han var jo kjent som sovjettidens store symfoniker. Men han
skrev faktisk også femten strykekvartetter. Pluss alle mulige andre typer
kammermusikk, musikk i alle tenkelige og utenkelige formater.
Det er sterke kontraster i denne produksjonen, spenninger
mellom musikalsk høy- og lavkultur – på den ene siden store, komplekse
komposisjoner, på den andre siden enkel bruksmusikk og populærmusikk. Han
startet som kinopianist, skrev senere musikk til tretti filmer. Han komponerte
folkelige sanger og innsmigrende underholdningsmusikk – og mye, mye mer.
Festivalen i Rosendal gir et inntrykk av hele denne
musikalske mangfoldigheten og setter samtidig Sjostakovitsjs verk opp mot
samtidige og nåtidige komponister – noen ganger i kontrast, andre ganger med
understreking av særlige musikalske eller følelsesmessige slektskaper. Festivalens
programhefte har vokst og er blitt til en hel liten bok, full av informative
artikler som guider oss gjennom dette komplekse, musikalske landskapet. Og i
tillegg til selve konsertene er det opplysende, perspektivrike foredrag om Sjostakovitsj
og hans tid.
Åpningskonserten på torsdag sammenfattet på et vis hele dette
store, musikalske opplysningsprosjektet. Det startet og det sluttet med Sjostakovitsj.
Først et av hans tidligste stykker, en strykeoktett i to satser spilt med ironi
og sarkasme av Danel-kvartetten supplert med fiolinistene Veriko Tchumburidze og
Sonoko Miriam Welde, bratsjisten Tabea Zimmermann og cellisten Clemens Hagen.
Og til avslutning fikk vi en transkripsjon av hans 8. strykekvartett, rasende og
eksplosivt fremført av Ensemble Allegria.
Innimellom ble det spilt musikk av andre komponister – blant
annet et stykke for soloklarinett av Edison Denisov, elegant og ekvilibristisk
fremført av Anthony Mc Gill. I denne avdelingen fikk vi for første gang under
festivalen høre den imponerende ukrainske barytonen Andrei Bondarenko, her med
en flott, fulltonende tolkning av Musorgskijs Sanger og danser om døden, tett akkompagnert
av Leif Ove Andsnes.
Den ukrainske barytonen Andrei Bondarenko
Foto: Liv Øvland/Rosendal Kammermusikkfestival
På åpningskonserten møtte vi også festivalkomponisten,
russiske Alexander Vustin, for første gang. Han er høyt estimert i hjemlandet,
men stort sett ukjent i Vesten. I løpet av festivalen fikk vi et inntrykk av en
særpreget komponist som har arbeidet seg ut av den tolvtonemusikalske
tradisjonen og skapt et eget, sterkt personlig uttrykk. Han skriver i mange
forskjellige formater, men skjærer hele tiden det musikalske materialet inn til
benet og skaper intense, ekspressive former.
Festivalkomponisten Alexander Vustin
og pianisten Sasha Grynyuk
Foto: Liv Øvland/Rosendal Kammermusikkfestival
Fredag gikk det løs igjen – nå med nesten musikalsk
overkill: formiddagskonsert i Kvinnherad kyrkje etterfulgt av ettermiddags- og
kveldskonsert i Riddersalen på Baroniet. Og på alle tre konserter var programmet
ekstremt tettpakket. På formiddagskonserten gjaldt det først og fremst de
lettere delene av Sjostakovitsjs kammermusikk, blant
annet en firhendig utgave av hans såkalte Jazzsuite nr. 2 – som ikke har veldig
mye med jazz å gjøre.
På kveldskonserten ble det gjenhør med Andrei Bondarenko i
et flott program med Sjostakovitsjs tonesettinger av Pushkin-tekster. Og
Danel-kvartetten og Leif Ove Andsnes fremførte Alfred Schnittkes pianokvintett fra
1976. Det er blitt sagt at vestlige musikere ikke er i stand til å få frem
«smertefaktoren» i Sovjettidens musikk. Men Danel-kvartetten og Andsnes klarte
det i alle fall – det er sjeldent en har hørt en så kompromissløs, dissonantisk
og smertefull utgave av dette verket.
Quatuor Danel og Leif Ove Andsnes fremfører Alfred Schnittkes pianokvintett fra 1976
Foto: Liv Øvland/Rosendal Kammermusikkfestival
Etter kveldskonserten ble det nattkino – med en liten filmhistorisk sensasjon: Marek Pytels rekonstruksjon av Grigori Kozintsev og Leonid Trauberg stumfilm «Det nye Babylon» fra 1929 med Sjostakovitsjs originale – og ganske komplekse – klaverakkompagnement ekvilibristisk spilt av Sasha Grynyuk. Og da var festivalfredagen endelig forbi.
Sasha Grynyuk spiller Sjostakovitsjs musikk til
Kozintsev og Traubergs film Det nye Babylon (1929)
Foto: Liv Øvland/Rosendal Kammermusikkfestival
Det var sikkert mange som hadde dradd inn til Rosendal for å
høre den tysk-russiske stjernepianisten Igor Levit spille Sjostakovitsjs storverk,
de 24 Preludier og Fuger, op. 87, lørdag formiddag i Kvinnherad kyrkje. Men
dessverre hadde Levit måttet melde avbud på grunn av sykdom.
Det fine ved Rosendal-festivalene er at mange av musikerne
oppholder seg lenge på stedet og tilbyr å springe til når slikt skjer. Derfor
ble det allikevel lørdagskonsert i kirken, igjen med et tettpakket program med
verk av Prokofiev, Debussy og Rachmaninov – spilt av Sasha Grynyuk, Anthony
McGill og Marc-André Hamelin. Og til sist Danel-kvartetten med Sjostakovitsjs
5. strykekvartett.
Lørdag og søndag fortsatte festivalen med flere kammermusikalske
verk av Alexander Vustin, men også av Prokofjev og Stravinsky. Og av Sjostakovitsj,
selvsagt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar