Bergens Tidende Morgen, 03.09.1994
Verk av Kvandal, Smetana,
Martinu og Dvorak
Bergen Filharmoniske
Orkester
Frantisek Veselka, fiolin
Dirigent: Dmitri
Kitajenko
Når det er tsjekkisk uke i byen, må det naturligvis også være tsjekkisk
kveld i Grieghallen – men torsdagskonserten begynte allikevel med norske toner,
med Johan Kvandals 15 år gamle «Triptychon», et elskverdig og uhøytidelig
orkesterverk, skrevet av en musiker for musikere.
Festlig og flott – og en nydelig innledning til en kveld der nettopp det
håndverksmessige, det sangbare og det musikantiske sto i sentrum. For da det
ble den tsjekkiske musikkens tur, startet det jo naturligvis med Smetanas
«Moldau» og sluttet med Dvoraks «Fra den nye verden». Og innimellom disse to
populære orkesterverkene fikk vi så oven i kjøpet en lille ekstra gevinst i
form av Martinus intense og lavmælte fiolinkonsert nr. 2 med Frantisek Veselka
som solist – i en litt tung og kanskje litt for kontant oppførelse.
En kveld med musikk for musikere. Og en kveld der man ekstra tydelig
merker både de sterke og de svake sidene hos Kitajenko og orkestret. Kitajenko
har f.eks. et skarpt blikk for de sentrale musikalske problemene og han løser
dem alltid elegant og håndverksmessig riktig etterhvert som de dukker opp. Men
han har sjeldent et perspektiv som rekker lengere enn de helt lokale
overgangene. Han er først og fremst detaljenes mann og derfor er det ofte noe
hektisk, andpustent over tolkningene hans, som f.eks. torsdag kveld der det
aldri riktig ble fremdrift og tyngde i Smetana og Dvorak, og der det,
karakteristisk nok, var den korte lette bondedansen hos Smetana som lyktes
best.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar