Avkallets teater

Bergens Tidende Morgen, 24.09.1994

Choral
Theatre du Radeau
Regi: François Tanguy
Teatergarasjen

En to timer lang forestilling uten fast tegnede personer, uten intrige, uten dialog? Skal den slags virkelig være teater?

Vel, det er unektelig ikke mye igjen av det vi normalt forbinder med teater, når de ni skuespillere og akrobater i Theatre du Radeau-truppen oppfører forestillingen «Chorale» under gjestespillet på Teatergarasjen i disse dager. Like fullt er det teater vi ser. Spennende teater.

Som så mange andre samtidskunstnere arbeider Radeau-gruppen etter devisen «less is more» – de har innsett at avkallet på effekt til tider kan være det mest effektive og autentiske kunstneriske uttrykket. I en tid der tempoet er høyt, der mediene flyter over med voldsomme bilder, der de samme glassklare historiene ropes ut på hvert gatehjørne – i en slik tid er det behov for å skru tempoet ned, for å gå i slow og dyrke de små, nesten umerkelige forløpene, den uendelig langsomme forvandlingen, det tvetydige tablået.

Utgangspunktet for «Chorale» er Kafka. Hans tekster «spilles» eller «fremstilles» ikke, men gruppen skaper et ritualisert univers som faktisk er umiskjennelig kafkask og som samtidig har interessante forbindelser til andre kunstneriske uttrykk. Underveis møter vi til eksempel Magrittes alvorlige, svartkledde menn med bowlerhattene og flere andre av surrealismens standardfigurer. Nå som den gang utkjemper de en uendelig og håpløs kamp med verden og dens gjenstridige ting. Det hele foregår til tonene av senromantisk musikk og overvåkes av forpjuskede engler og lurvete sirkusartister.

En forunderlig blanding av Buster Keaton, Beckett og Max Ernst, en forestilling full av merkelige stemninger, tørr humor og magiske øyeblikk. Men også en forestilling der formen i siste instans blir det egentlige problem – for hvordan oppdeler, avgrenser og avslutter man et verk av denne typen? Det var faktisk mange ganger underveis der gruppens fremstilling av den langsomme, uendelige forvandlingen selv ble uendelig lang, og der man satt igjen med en følelse av at det innerst inne i dette viltvoksende forløpet var en liten, stramt poengtert forestilling som kjempet for å slippe ut.

Ingen kommentarer: