Verk av Beethoven og
Mahler
Bergens Filharmoniske
Orkester
Dirigent: Stanislaw
Skrowaczewski
Grieghallen
Det er spennende å følge Harmonien i denne tid. Sesongens program er det
mest interessante og musikalsk løfterike på mange år: Det blir spilt ny musikk,
det blir spilt norsk musikk, men først og fremst blir det spilt et sterkt
utvalg av den europeiske orkestermusikkens kjernerepertoar, en serie av de helt
uomgjengelige verkene som ethvert orkester med respekt for seg selv
nødvendigvis må forholde seg til.
Det handler om å trekke de store grunnlinjene opp, om å gjenetablere
hovedaksen fra Beethoven over Brahms til Mahler. Det er back to basics – og det
er en strategi som allerede nå begynner å gi tydelige resultater. Orkestrets
formkurve har vært markant stigende gjennom høstens første måneder. På torsdag
opplevde vi en foreløpig kulminasjon med en fremragende oppførelse av
Beethovens andre Leonore-ouverture og Mahlers grandiose sjette symfoni.
Det var polske Stanislaw Skrowaczewski som sto på podiet, en dirigent av
en årgang og en åndstype som etterhvert begynner å bli sjelden i konsertsalene.
Sett med moderne øyne virker hans slagteknikk og gestikk umiddelbart noe uklar
og svevende, men den elektrifiserende virkningen på orkestret er ikke til å ta
feil av. Som så mange dirigenter i samme generasjon har han en eiendommelig
evne til å få musikken til å «ånde», til å skape form og sammenheng i store
forløp. Og dette er vel egentlig det aller viktigste når man skal spille
Mahlers musikk – der faren for sammenbrudd og fragmentering jo alltid er
overhengende.
Torsdag kveld var det ingen oppløsningstendenser å spore. Skrowaczewski
og Harmonien fant straks hverandre i den sjette symfonien og fant sammen «åndedraget»,
det helt riktige grunntempoet som de fastholdt tvers gjennom alle omskiftelser.
De formet de store linjene, men gjennomlyste samtidig verket og fanget som i et
røntgenbilde hele det mylder av melodifragmenter og klangstumper som ligger og
koker under overflaten. Og først og fremst fastholdt de intensiteten, den
nesten elektriske spenningen som løper sitrende gjennom verket fra de aller
første marsjfigurer til de truende hammerslagene og den bitre uttoningen i
siste sats.
Jovisst, det er spennende å følge Harmonien i denne tid. Det skjer noe i
Grieghallen. Hver torsdag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar