Bergens
Tidende Morgen, 01.06.1997
John Cage: Europera nr. 3 og 4
For sangere, komponister, grammofoner, to klaverer og
lydbånd
Music Factory
Peer Gynt Salen
Med John Cage som guide i operaens merkelige verden
«Å lage en musikalsk komposisjon fri for individuell smak og
erindring, og fri for kunstens litteratur og dens tradisjoner» – det var dette
John Cage ville, da han på 50-tallet begynte å skrive musikk med terningkast og
gjorde «tilfeldighet» til en bærende del av moderne komposisjonsteknikk. Senere
trakk han seg langsomt ut av prosessen, ga etterhvert bare skissemessige
anvisninger slik at et verks «innhold» mer og mer ble bestemt av musikerne
eller av dirigenten og til sist simpelthen av de forhåndenværende lyder i
rommet. Opera aperta, «det åpne verket» kalte Umberto Eco det.
Europeras nr. 3 og 4 fra 1989 som Music Factory oppførte
fredag er to «åpne verk» av denne typen, men med den vesentlige tilføyelsen at
Cage her, sent i livet, vender tilbake til utgangspunktet, vender sine
tilfeldighetsprinsipper mot selve den musikalske tradisjonen han i sin tid
ville bryte med.
Det er intet mindre enn hele den europeiske operatradisjonen
som Cage kaster sitt kjærlige blikk på. I Europera 3 har seks sangere hver
valgt ut seks arier som de synger på tilfeldig valgte tidspunkter, mens de
vandrer rundt i rommet etter tilfeldige regianvisninger. Samtidig spiller seks
komponister gamle opera-plater på gamle grammofoner, og to pianister spiller
tilfeldig utvalgte stumper av Liszts «Opera Phantasien». Og henover det hele
larmer av og til et lydbånd hvor mer enn hundrede operaer er spillet inn over
hverandre. Til og med lyssetningen er tilfeldig. Europera 4 bygger på samme
prinsipper, men er noe enklere, bl.a. er det færre medvirkende.
Music Factory-folkene hadde gjort en kjempejobb med å få alt
dette til. Og det fungerte faktisk – også som musikk, også som verk! For det
merkelige er, at midt i det kaotiske lydbildet, hvor 3-4 vidt forskjellige
arier hele tiden blandet seg med lyden av nostalgisk knitrende grammofoner,
fikk man en intens følelse av å være «på opera». Det oppsto uforutsigelige,
helt merkverdige musikkhistoriske korrespondanser. Man fikk demonstrert, helt
konkret, at det alltid er en hel musikalsk tradisjon som klinger med «bak»
eller «under» hver enkelt arie. Og man hørte at «opera» på tvers av alle
historiske forskjeller også er en enhet – en samling spesielle kunstneriske
grep, et stemningsleie, en musikalsk holdning.
Europeras 3 og 4 er verk som aldri kommer til å trekke fulle
huse. Og som unndrar seg alle vanlige vurderingskriterier. Derfor nøyer vi oss
med å si at de medvirkende løste den vanskelige oppgaven med profesjonell bravur og cool engasjement. Spesielt var det
imponerende hvordan hver sanger var i stand til å stå på sitt mitt i al kaoset
og la sin egen arie, sin egen stemme skjære igjennom – og så allikevel fungere
som en del av et større ensemble. Akkurat som i «riktig» opera.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar