Bergens
Tidende Morgen, 02.06.1997
Royal National Scottish Orchestra
James MacMillan, dirigent
John Cushing, klarinett
Elever fra musikkskoler på Stord
Grieghallen
Imponerende resultat av musikkpedagogisk arbeid
Lørdag var det en av de vakreste dagene i manns minne. Sol
og sommer, høy himmel, høy temperatur. Og allikevel hadde mange hundrede
mennesker funnet veien inn i Grieghallens mørke sal. Der det også var høy
temperatur, i hvert fald musikalsk sett. For her var det ikke mindre enn fire verdenspremierer
på en og samme konsert! Fire splitternye verk, laget i løpet av de siste dagene
av elever fra musikkskolene på Stord i improviserende samarbeid med
profesjonelle musikere fra Royal National Scottish Orchestra.
De unge amatørene oppførte selv sine verk. De har uten tvil
hatt noen lærerike dager og har helt sikkert hatt det gøy under prosessen. Men
for oss i salen blir det avgjørende spørsmålet naturligvis om resultatet er
slik at det går an å oppføre det for andre enn venner og slektninger. Og da er
det gledelig å kunne svare ubetinget ja! For det var helt imponerende hvor
langt disse elevene var kommet i løpet av disse få dagene.
Visst var det korte stykker som de hadde laget, stykker med
enkle forløp, fokusert om enkle problemstillinger, men poenget er at det
faktisk var riktig musikk som ble spilt, ikke primitiv musikkpedagogisk
tresløyd. Imponerende var også den profesjonelle måten den skotske
undervisningslederen Naheed Cruickshank og hennes musikere styrte de unge
amatørene gjennom forløpet, vennlig, profesjonelt. Man merket de hadde gjort
den slags før. Vi håper at det i salen sat folk fra styret i Bergens
Filharmoniske Orkester. For her var det bestemt noe å tenke over, en oppgave å
ta opp, en god måte å komme i kontakt med nye generasjoner. BIT 20-ensemblet er
allerede begynt. Hvorfor ikke også BFO?
Stord-elevenes musikk var inspirert av to fortellinger fra
skotsk historie, to fortellinger som også er utgangspunktet for de to verkene av
komponisten James MacMillan som fylte resten av konsertprogrammet. Torsdag
hørte vi deler av MacMillans kammermusikalske produksjon i Music Factory,
konserten med det skotske nasjonalorkester med ham selv som dirigent bekreftet
inntrykket av ham som en idérik kunstner med talent for billeddannende komposisjoner.
MacMillan håndterer det store orkesterformatet med
håndverksmessig sikkerhet, han skriver velklingende musikk for alle
instrumentgrupper, og skaper store, klart profilerte forløp. «The Confessions
of Isobel Gowdie» er en effektiv, dramatisk komposisjon, det samme er
klarinettkonserten «Ninian» som vi hørte med John Cushing som virtuos solist i
ekvilibristiske utfoldelser. Men samtidig må det tilføyes at MacMillan
tilsynelatende ikke kjenner begrensningens kunst. I begge verkene er det et
veritabelt bombardement av musikalske ideer og effekter, et komposisjonsmessig
overkill som har den paradoksale virkning at intensiteten etterhvert faller, og
at verkene ikke alene virker lange, men også for lange.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar