Bergens
Tidende Morgen, 01.09.2000
Sigmund Torsteinsons Minnekonsert
Verk av Ragnar Søderlind, Grieg, Schubert og Schumann
Elisabeth Norberg-Schulz, sopran
Håvard Gimse, klaver
Troldsalen
Skuffende lied-kveld med Elisabeth Norberg-Schulz.
Troldsalen er ikke La Scala. Lieder er ikke opera. Det
demonstrerte Elisabeth Norberg-Schulz ettertrykkelig onsdag kveld. En
demonstrasjon man gjerne skulle ha vært foruten.
For her ble
miniatyrenes mestre – Grieg, Schubert, Schumann – utsatt for den aller
voldsomste operateknikken. Verk fra lied-litteraturens kjernepensum ble
fremført uten tanke for tekstenes innhold eller for genrens absolutte krav om
inderlighet og intimitet. De sarteste musikalske vekstene ble skånselsløst
valset flate, sunget med uskjønt, flagrende vibrato, med volumknappen skruet
opp på full styrke og med følelsesbarometeret konstant stående på stiv kuling.
Et enkelt glimt av hvordan det kunne ha vært, fikk vi da
Norberg-Schulz for en stund blendet stemmen ned i Schuberts stille «Nacht und
Träume», men straks etter var det full rulle igjen – med lied-repertoarets
prunkløse tyske kvinneskikkelser forvandlet til Wagner-valkyrier i panser og
plate, syngende for full hals så rutene klirret.
Var det ikke la Schulz' kveld, så var det til gjengjeld
Håvard Gimses. I rollen som lydhør lied-akkompagnatør, selvsagt. Men først og
fremst i en stor, selvstendig avdeling før pausen – med Chopins ekstremt
krevende Scherzo nr. 2 i en suveren tolkning som kan konkurrere med de beste på
det internasjonale platemarkedet: rik, nyansert, full av subtile
klangvirkninger og med den helt rette balansen mellom det mondene og det intime
i denne musikken. For ikke å snakke om hans Grieg: fire slåtter fra Op. 72,
spilt krystallklart, gjennomreflektert, med en så utsøkt teknikk at bare
siseleringen av en enkelt liten trille eller forsiring var en ren nytelse i seg
selv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar