Verk av Schubert, Mozart og Haydn
Philippe Entremont, klaver
Dirigent: Philippe Entremont
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Bergen Filharmoniske Orkester i siget med Philippe Entremont som dirigent og solist i fremragende tolkninger Wiener-klassikkens mestre
Plutselig skjer det da, dette som alle trofaste
BFO-supportere har drømt om i årevis: en sesong hvor alt klaffer, en sesong
hvor Bergen Filharmoniske Orkester plutselig folder alle sine rike ressurser
ut, reiser seg, løfter seg, strekker seg mot de høyeste tindene. Hva er det som
har skjedd? En lykkelig kombinasjon av omstendigheter – ny sjefdirigent, nye
ansikter blant musikerne, administrative strategier som gir resultater langt om
lenge? Vanskelig å si. Men uansett årsakene: For oss i salen er det en udelt
fornøyelse å få lov å være med på denne oppturen.
Sesongens foreløpige høydepunkt for denne anmelderen kom
torsdag kveld da dirigenten og pianisten Philippe Entremont tok BFO med på
reise tilbake i tid, til Haydns symfoni nr. 94 (1791), til Mozarts
klaverkonsert nr. 20 (1785) og til den første av Schuberts to «italienske»
ouverturer (1816). Det var i disse tre tiårene omkring 1800, i storbyer som
Wien og London, at det hele startet, alt dette som med tiden skulle bli til den
moderne konsertinstitusjonen, det moderne symfoniorkesteret, det moderne
publikum. Og i Entremonts og BFO's tolkning torsdag kveld ble det klart at 200
år ikke er lang tid: Denne musikken har aldri nådd å bli historie, den er
fortsatt nåtid, fortsatt levende, den rammer oss, direkte, hardt. Den dag i
dag.
Entremont kjenner denne musikken fra innsiden, han har levd
med den, spilt den på internasjonalt toppnivå i et halvt århundre. Ikke rart da
at han hadde orkesteret i sin hule hånd kvelden igjennom. Dette er
storbymusikk, demonstrerte han allerede i de første takter av
Schubert-ouverturen: elegant, sofistikert musikk, full av delikate
klangblandinger, full av populære «italienske» referanser, musikk som både
henvender seg til høy og lav. Deretter ble det Mozart, med Entremont selv ved
klaveret, midt i orkesteret, og med en tolkning så nær det perfekte som det går
an å komme i denne musikken: rytmisk presis, lett og luftig men med
foruroligende dybde i klangen og et demonisk dragsug i bunnen. Og etter pausen,
enda et stykke tidlig storbymusikk, Haydns «Surprise»-symfoni i en fremragende,
klar og konsis oppførelse hvor det hele tiden åpnet seg foruroligende avgrunner
av musikalsk og klanglig kompleksitet under den tilsynelatende så enkle og
lettfattelige overflaten.
Vi håper at Entremont snart legger veien om Bergen igjen. Og
vi konstaterer at BFO er inne i en periode hvor det for alvor gir mening å tale
om internasjonalt nivå. Og enda er vi bare midtveis i høstsesongen. Hvor skal
da dette ende?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar