Bergens
Tidende Morgen, 17.01.1998
Verk av Groven, Grieg og Tsjaikovskij
Bodil Arnesen, sopran
Dmitri Kitajenko, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Sammensatt program på årets første torsdagskonsert
«Hjalarljod», Eivind Grovens festouverture til Oslo bys 900
års jubileum i 1950, er kanskje interessant for musikkhistorikere som
vitnesbyrd om det inneklemte klimaet i norsk musikkliv på femti-tallet. Men på
en vanlig konsert i Grieghallen, en vanlig torsdag kveld i det herrens år 1998,
et halvt århundre etter uroppførelsen, virker verket helt malplassert: pompøs
bråkende orkesterklang, primitiv satsarbeid, musikk uten forsonende momenter.
Fra Groven til Grieg – overgangen var brå, men bra for
ørene. For det var unge talentfulle Bodil Arnesen som sto i sentrum. Og det var
Griegs populære orkestersanger det dreide seg om: først Solveigs to sanger fra
Peer Gynt, deretter de fire kjente romanse-orkestreringer, med «Våren» som
nydelig avslutning det hele i klare,
presise tolkninger. Arnesens unge, lyse sopran harmonerer fint med de lyrisk
ettertenksomme momentene i disse sangene, og Kitajenko la i sin tolkning vekt
på å fremheve den duse melankolien i Griegs minimalistiske orkestersats.
Etter pausen igjen en brå overgang: Hvis man følte at
stemningen hadde vært litt vel vegeterende og pastellfarget i Grieg-avdelingen,
så ble det til gjengjeld trøkk og uttrykksbredde for alle pengene da Kitajenko
og orkestret kom alene på banen med en sterk, følelsesfull fremføring av
Tsjaikovskijs 5. symfoni. Det startet ganske visst litt dvelende, litt
forsiktig, og spesielt i den lange Andante cantabile var det problemer med å
holde intensiteten oppe, men det sluttet overbevisende og flott, med en lett,
elegant vals og en triumferende, fulltonende finale. Og når enden er god, er
allting, som kjent, godt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar