Verk av
Mozart og Mahler
Julia
Fischer, fiolin
Simone
Young, dirigent
Bergen
Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Sesongstart i Harmonien. Møte med en talentfull ung fiolinist. Problematisk fremførelse av Mahlers 5. symfoni.
Når tyske
Julia Fischer avslutter en kadense og orkestret tar over, blir hun et øyeblikk
stående med buen høyt hevet. Som i triumf. Og det forstår man godt. For det er
noe suverent, noe selvfølgelig og seierrikt over hennes tolkning av Mozarts 4.
fiolinkonsert. Fischer er bare 18 år, men har for lengst lagt alle tekniske
problemer bak seg og går uten omsvøp direkte til musikkens kjerne. Og spiller
dette verket slik det bør spilles: triumferende, uslåelig. Et verk skrevet av
ung komponist fremført denne kvelden av en ung fiolinist som bobler av energi
og overskudd.
Man kommer
uunngåelig til å tenke på den unge Anne-Sofie Mutter og hennes platedebut med
Mozarts 3. og 5. fiolinkonsert, men Julia Fischer er ikke Mutter, hun er seg
selv, en sterk og selvstendig stemme. Klangen hennes er slank, fraseringen
smidig, og tolkningen lett og elegant, uten å bli overfladisk. At hun også har
sans for de tyngre verkene, demonstrerte hun i ekstranummeret med en frisk
tolkning av fugaen fra Bachs første fiolinsonate.
Simone
Young og BFO har ved tidligere anledninger prestert flotte, overbevisende
Mahler-tolkninger. Men her ved inngangen til Youngs siste sesong i Bergen, er
det ikke lengre den nødvendige elektrisiteten i forholdet. Og fremførelsen av
Mahlers 5. symfoni ble langt fra den opplevelsen man hadde kunnet håpe.
Vel var det
mye glede seg over. Som alltid med BFO. Flotte soloer fra trompet og horn, en
imponerende rekke messingblåsere som holdt høyt nivå tvers gjennom alle
kveldens umenneskelige anstrengelser, fine innsatser i alle grupper. Mange
nydelige detaljer altså, men nettopp detaljer, ikke helhet. Den enorme,
kompliserte formstrukturen som Mahler bygger opp gjennom dette lange verket,
den var det vanskelig å høre. Noe som hadde å gjøre med at Young og BFO aldri
fikk riktig hold på symfoniens første avdeling.
Den
innledende Sørgemarsj skal spilles «Med avmålte skritt. Strengt. Som en
gravferd», skriver Mahler. Men her gikk den litt for langsomt, i et litt for
makelig, nesten slentrende tempo, helt uten den stramme intensiteten som er
nødvendig for å drive fortellingen i gang, denne lange musikalske fortellingen
som en time senere skal falde til hvile og klinge ut i en høystemt forløsende
koral. Detaljorienteringen var spesielt tydelig og uheldig i andresatsen hvor
spillet mellom allegroen og de konstante innbruddene fra førstesatsens
materiale nærmest fremsto som en serie brå, uforståelige kontraster. Først ved
det store, triumferende vendepunktet i andresatsen begynte det å bli sammenheng
i fremførelsen, men da var mye allerede tapt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar