Verk av Hovland, Grieg og Dvorak
Håvard Gimse, klaver
Rafael Frühbeck de Burgos, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Håvard Gimse og reiseklart BFO i publikumsvennlig program.
«Det er stål bak de virtuose elementene i dette verket», sa
pianisten Stephen Kovacevich da han siste år spilte inn Griegs a-moll konsert
på plate. Og stål var det i hvert fald i Håvard Gimses versjon torsdag kveld,
ikke bare i de fryktede åpningsakkordene, men i verket som helhet.
Vi hører a-moll’en så ofte i denne byen. På torsdag hørte vi
den igjen. Men denne gangen i en av disse sjeldne, klarøyde fortolkningene hvor
man glemmer alle tradisjonelle bilder av høyfjell og fossefall og saueflokker,
og bare hører musikken. Og hører at det faktisk er mer musikk i dette verket
enn ryktet vil ha det til.
Det var steder i Gimses fortolkning hvor han åpnet opp for
aspekter man aldri har bemerket før. Ofte skjedde det bare med en ørliten
rytmisk forskyving – han spilte åpningen som en liten ettertanke, fraserte
temaet i tredjesatsen litt annerledes enn man er vant med osv. Men mest av alt
var det den generelle stemningen og pulsen gjennom hele verket som imponerte.
Og først og fremst Gimses nøkterne, helt usentimentale spillestil som skaper en
fin balanse mellom den lyriske andresatsen og de mer kantede, dissonantiske
delene.
BFO og dirigenten Rafael Frühbeck skal ut på turne med dette
programmet. Og det høres – i selve programmet hvor den populære Grieg-konserten
etterfølges av Dvoraks like så populære 9. symfoni, «Fra den nye verden». Men
det høres også i fremførelsen. For alt var pusset og polert denne torsdag
kvelden. Gruppene var samstemte. Fraseringen var finslipt. Samspillet sømløst.
Og under de Burgos’ ledelse fikk vi en flott, topptrimmet Dvorak der det
underveis hele tiden ble gjort små presise justeringer slik at klang og
frasering var optimal.
Orkestret er reiseklart. Og når BFO er i det humøret, kan de
konkurrere med de beste i den europeiske mesterligaen. Lykke på reisen!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar