Verk av Debussy og Ravel
Camilla Tilling, sopran
Dirigent: Serge Baudo
Bergen Domkantori
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Flott åpning av vårsesongen i Harmonien. Velspillende orkester i helfransk program.
At Serge Baudo er en glimrende dirigent, at han er spesialist i fransk musikk, og at det er bra kjemi mellom han og Bergensfilharmonikerne - alt dette vet vi fra før. På torsdag, da vårsesongen startet i Harmonien, fikk vi det demonstrert igjen. Ganske ettertrykkelig. Med en flott konsert helliget fransk impresjonisme: Først Debussys Faun-forspill, deretter to verk av Ravel, det orientalsk inspirerte tonediktet Shéhérazade fra 1904 og Daphnis og Chloé, den «koreografiske symfonien» som han skrev i årene 1909-12 til Diaghilevs Ballets Russes.
Med et slikt program måtte det nødvendigvis bli en kveld i
klangens tegn. Opulente lydmalerier, sitrende harper, krydrede
instrumentblandinger, duse farger, doven sanselighet. Jovisst, det var der
altsammen, alt hva man normalt forbinder med musikalsk impresjonisme. Og i
tillegg gjorde vi da et interessant, nytt bekjentskap: kveldens solist, den
unge svenske sopranen Camilla Tilling, som med slank, presis stemme ga Ravels
Shéhérazade en kjølig tilbakelent, sensuell dimensjon.
Men selvsagt var det orkestrets kveld. Et velspillende
orkester, konstant i sentrum, med full kontroll i alle grupper. Spesielt
imponerende var den sjeldent spilte totalversjonen av Ravels Daphnis og Chloé
som fikk en nærmest plettfri fremførelse. At intensiteten ikke var like sterk
hele tiden under dette nesten timelange verket, og at man som tilhører av og
til var ved å miste konsentrasjonen, skyldes så visst ikke orkestret. Og heller
ikke Bergen Domkantori som stort sett gjorde en bra jobb med Ravels ordløse
vokaliser.
Problemene ligger i verket selv. For uansett at Ravel har
forsøkt å skape en sammenhengende, symfonisk komposisjon, så kan det ikke
skjules at dette er musikk beregnet som underlag for den russiske ballettens
dansere. Dette er «numre», en lang, lang serie korte avsnitt som det aldri
riktig lyktes Ravel å forbinde til en større helhet. En svevende, merkelig
retningsløs komposisjon. Som i tillegg ofte er på nippet til å slå over i det
rene kitsch. Tiden har fart ille med dette verket.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar