EMI
Stemmen som brenner seg gjennom tiden
Kirsten Flagstad var med på om lag tusen plater i perioden
1913-59. Den nye dobbelt-cd’en rommer bare en brøkdel, en serie
EMI-innspilninger fra 1948-1952. Men selv om det her tegnes et begrenset bilde
av hennes kunst, og selv om innspilningene er gjort sent i karrieren, er det
mye å glede seg over – imponerende, kraftfulle Wagner-arier; svisker fra Gluck
og Purcell; og Grieg-sanger i svulmende orkesterversjoner. Det hele innspilt i
London med Philharmonia Orchestra.
Platene demonstrerer også noe av Flagstads enorme
spennvidde. Her er en inderlig, avdempet tolkning av Wagners Wesendonck-lieder
med Gerald Moore ved klaveret. Og det slutter med en tordnende «Mild und leise»
fra Tristan und Isolde med Philharmonia Orchestra dirigert av Wilhelm
Furtwängler.
Det er ikke noe som eldes raskere enn plater med
vokalmusikk. De fleste innspilninger fra årene omkring 1950 er for lengst
utdaterte. Men ikke Flagstads. Hennes stemme brenner seg igjennom tiden, og
klinger klart og sterkt den dag i dag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar