Cellosuiter av Bach og Britten
Truls Mørk, cello
Mariakirken
Bachs og Brittens musikalske retorikk
Han løfter buen, tar en dyp innånding og setter i gang med
en uendelig lang, sammenhengende frase. Så igjen et dypt åndedrag. Og en ny,
lang frase. Og slik fortsetter det, i
stadig vekselvirkning. Det er onsdag kveld. Vi er i Mariakirken. Truls Mørk
spiller den første av Bachs cellosuiter. Han lever og ånder for musikken. Og
med musikken.
Det er vanlig å spille Bach-suitene som serier av danser.
Mørk spiller dem som en mellomting mellom sang og tale. Eller som man sa på
Bachs egen tid: som «Klangrede», klingende tale.
Klingende tale krever godt åndedrett og sans for musikkens
lange, underliggende rytmer. I Mørks tolkning blir Bachs fraser til setninger.
Setningene blir til argumenter. Musikken blir til språk.
Hver enkelt sats har sin egen retorikk. I de innledende
preludiene legger Mørk det musikalske materialet frem, ivrig, entusiastisk; i
de raske mellomsatsene er han beskrivende og diskuterende, i sarabandene
inntrengende, inderlig. Bare til aller sist, i den avsluttende satsen på
kveldens program, lar han den underliggende danseformen bryte igjennom og
setter ettertrykkelig punktum med en munter gigue. (Og vi bemerker i parentes
at det var Bachs suite nr. 2 som Mørk spilte til sist – ikke nr. 4 som det sto
i programmet).
I Mørks fortolkning ble de to Bach-suitene langt lysere i
klangen enn vi er vant til. Noen ganger, spesielt i nr. 1, var bueføringen så
lett at strengene hvinte og de raske passasjene fikk et nesten hektisk preg. I
Benjamin Brittens cellosuite nr. 2 var vi derimot i den helt andre enden av
skalaen. Her presset Mørk sin Montagnana cello til det ytterste og kastet seg
deklamerende inn i musikken med all den tyngde og kraft som dette anropende,
bønnfallende verket krever. Den musikalske retorikken var annerledes her, men
alvoret i Mørks fremførelse og respekten for det musikalske argumentet var den
samme som i Bach-tolkningene.
Etter stor applaus ble det ekstranummer. Og selvsagt måtte
Bach få det siste ord. Med sarabanden fra den femte suite fremført i åndeløs
stillhet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar