Claudio Monteverdis Orfeo
Mark Tucker, Joanne Lunn, Julia Gooding og Revital Raviv
New London Consort
Philip Pickett, leder
Grieghallen
Monteverdis Orfeo som delikat musikalsk billedbok
Er Cladio Monteverdis Orfeo verdens første opera? Det
strides de lærde fremdeles om. På samme måte som de strides om hvordan Orfeo
egentlig ble spilt den gangen på premieren i 1607, i Mantua. Og om hvordan den
bør spilles i dag.
Men når Philip Pickett og New London Consort oppfører Orfeo
i Grieghallen, er saken avgjort. Iallfall er den gjennomtenkt til bunns. Her er
det tatt stilling til det meste. Picketts Orfeo en slags minimalistisk
kammeropera, et verk beregnet til å skulle spilles og synges av et lite
ensemble i en liten sal i et italiensk hertugpalass, med et minimum av
dekorasjoner og uten de store sceniske virkemidlene.
Det ligger grundige historiske studier bak dette valget. Og
bak valget av instrumentasjon og fremførelsespraksis. Men til tross for at alle
de historiske fotnotene er på plass, og alle relevante kilder er behørig
sjekket, med avstikkere til renæssansehumanister og glemte neoplatonikere, blir
dette aldri tørt og kjedelig. Tvert imot. Fire hundre år etter premieren kan
den gamle historien om Orfeus og Euridike og ferden til dødsriket fremdeles
rive oss med.
I Ricketts tolkning blir dette verket et intenst,
ekspressivt drama, en musikalsk billedbok malt i de mest delikate klangfargene,
med gjennomsiktige korsatser, sensuelle, nesten dekadente strykerinnsatser og
dramatiske utbrudd i messingseksjonen.
Jonathan Millers spartanske scenografi og Sue Leftons
stiliserte koreografi skaper en effektiv ramme om handlingen. Og om de tolv
sangerne. Vi kan ikke nevne alle, men må iallfall få med at Mark Tucker var en
imponerende Orfeo med nettopp dette intense uttrykket som er nødvendig for at
den store arien Possente spirto skal bli verkets dramatiske omdreiningspunkt.
Vi kan aldri komme til å oppleve «hvordan det virkelig var»
eller hvordan Orfeo virkelig var tenkt, den gangen i 1607. Det som alltid
teller til syvende og sist, er om verket, den konkrete realisering av verket,
fungerer og klinger ordentlig og riktig - hørt med vår tids ører, filtrert
gjennom vår tids musikalske sensibilitet. Det gjorde Orfeo denne mandag kveld i
Grieghallen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar