Verk av Bartók, Smetana og Dvorák
Hagen Quartett
Logen
Hagen Quartett setter det nasjonale og det moderne på dagsordenen.
Hagen Quartett er på mange måter den optimale
strykekvartetten: Her er det fire fremragende musikere som har spilt sammen
lenge, som kjenner hverandre ut og inn, som forstår å bøye seg mot hverandre og
innordne seg under et felles prosjekt, men som også, hver især, fastholder det
individuelle særpreget som er helt nødvendig hvis kammermusikk skal lykkes.
Og lykkes, det gjør det. Når Hagen Quartett spiller, blir
den musikalske fortolkningen til en samtale, en meningsutveksling mellom
likeverdige partnere. For eksempel en samtale om hva som er nasjonalt eller
lokalt i musikken. Og om hvordan man som musiker skal forholde seg til det.
Helt siden det internasjonale gjennombruddet i begynnelsen
av 1980-tallet har Hagen Quartett jobbet med slike spørsmål. Hvordan de ser på
saken i dag, nå med tjue års erfaring i bagasjen, demonstrerte de på mandag med
en imponerende konsert i Logen. På programmet sto verk av Smetana, Dvorák og
Bartók – tre komponister som alle, hver på sin personlige måte, har satt det
nasjonale på dagsordenen i sin musikk.
Det startet med en intens, fargerik fortolkning av Bartóks
første strykekvartett (1908-09). Vel er denne kvartetten Bartóks mest
tradisjonelle - og mest romantiske - forsøk i genren, men i Hagen Quartetts
fortolkning var det først og fremst de fremadrettede perspektivene det ble lagt
vekt på: de voldsomme dissonansene, den komplekse rytmikken, de ungarske
folketonene som fragmenteres og gjenoppstår i bestandig nye skikkelser.
Ved å sette dette eksperimenterende, turbulente verket først
på programmet, og ved å fokusere på alle de trekkene som viser frem mot
modernisten Bartók, åpnet Hagen Quartett samtidig for de fremadrettede
perspektivene i de eldre verkene som fulgte etterpå: Smetanas første
strykekvartett med den melankolske klangbunnen av slavisk folketone kom i denne
tolkningen til å høres forbløffende moderne ut, så skarp og frisk at det var
vanskelig å skjønne at verket faktisk er skrevet i 1876. Og kvartetten hadde
tilsvarende fin sans for brydningen mellom klassiske sentraleuropeiske idealer
og inspirasjonen fra amerikansk folkelig musikk i Dvoráks effektfulle og
effektive strykekvartett nr. 12.
Alt i alt en flott konsert, gjennomført med imponerende
balanse mellom det gjennomkontrollerte og det spontane. Kvelden igjennom var
det klar redegjørelse for den musikalske strukturen, det var avslepne klanger
og fine rytmiske detaljer. Men hele tiden også rom for improvisasjon, for det
plutselige innfallet, det uventede utbruddet. Som i en enhver god samtale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar