Det er torsdagskonsert i Grieghallen. Dirigenten fører
orkestret gjennom Bruckners monumentale 8. symfoni. Vi er kommet frem til
sistesatsen i et av orkesterlitteraturens mest overveldende verk. I de aller
siste taktene holder dirigenten musikerne litt tilbake. Så smeller hele
orkestret til med en kort, markert C-dur sluttakkord. Halvannen times musikalsk
reise er slutt.
Og her, i dette magiske øyeblikket, før den siste takten er
forbi, før dirigenten har senket armene, før musikerne har kommet seg ned på
jorden igjen – nettopp her begynner en av tilhørerne i salen å klappe. Det går
et rykk gjennom dirigenten. Fortryllelsen er brutt. Musikerne ser seg brydd
omkring. De andre tilhørerne vet ikke riktig hvordan de skal takle dette. Så
begynner noen å klappe, nølende, forsiktig. Og etter hvert kommer da den store
applausen, hele salens kvittering for en flott fremførelse.
Den torsdag kvelden tenkte jeg på dokumentarfilmen som Paul
Smaczny lagde i 1996 om Claudio Abbado, Berlinersymfonikernes mangeårige
dirigent. Filmen heter «Å høre stillheten». Man ser Abbado på prøvene og på
konsert. Men også i mer avslappede omgivelser en stille sommerdag i Italia. Og
det er her han snakker om å høre stillheten i musikken. Og om at stillheten
etter musikken er en vel så viktig del av musikken.
Applausen er konsertpublikummets spontane uttrykk for
hvordan de bedømmer konserten. For sin del bedømmer Abbado spontant
konsertpublikummet etter om de er i stand til å vente med applausen og la
musikken klinge ut i stillhet. Spesielt er han opptatt av hvordan publikum
håndterer slutten på de store, tunge verkene – som for eksempel Verdis Requiem
eller Brahms’ tyske rekviem. Eller Bruckners sene symfonier. Abbado ville ikke
likt seg i Grieghallen den torsdagskvelden.
Den klassiske konserten er en sosial institusjon som styres
av et sett skrevne og uskrevne regler. Disse reglene er ikke evige. På Haydns
og Mozarts tid snakket publikum høylytt mens musikken spilte. Og de klappet når
de hadde lyst. Eller buet musikerne av scenen hvis de var utilfredse med
fremførelsen. At publikum må sitte stille, og at det ikke er lov å klappe
mellom satsene i en symfoni – det er regler som først slår igjennom sent i
1800-tallet. Og det er musikerne og komponistene som driver dem frem. For å
skape respekt om innsatsen og om musikken.
Regler, konvensjoner – som ofte virker stive og hemmende, jo
visst. Det er selvsagt mange ganger man som tilhører har lyst til å applaudere
en spesielt flott tolkning av en sats. Og hvorfor kan det klassiske publikummet
ikke gjøre som jazzpublikummet og applaudere en spesiell sterk soloprestasjon
inne midt i forløpet? Likevel: Det er ikke utvendige konvensjoner alt sammen.
Noen ganger er det noe i musikken selv som krever stillhet, noen ganger er det
situasjoner der applaus virker nesten støtende. Som den kvelden i Grieghallen.
Når Mstislav Rostropovitsj hadde spilt konsert, og var blitt
kaldt frem igjen og igjen av et ellevilt publikum, kom han til sist inn igjen
med celloen sin, satte seg og spilte sarabanden fra Bachs cellosuite i d-moll.
Så ble det tyst i salen. Og så gikk han hjem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar