Verk av Edvard Grieg og Johann Svendsen
Hansakvartetten
Bergens Kammermusikkforening.
Rekstensamlingene
Hansakvartetten med frisk, røff fremførelse av Griegs strykekvartett.
Johann Svendsen ble opptatt som student ved konservatoriet i
Leipzig i 1863. Han var 23 år og hadde tenkt å bli fiolinist. Da han reiste
hjem fire år senere, var han blitt komponist. Strykekvartetten i a-moll er hans
opus 1, skrevet i Leipzig i 1865, et verk i det klassiske formatet med tre av
de fire satsene i sonateform.
Grieg hadde ikke samme grep om slike formater. Han slet med
å skrive lange, sammenhengende komposisjoner. Det var verken «Flugt eller Form»
over arbeidet, skrev han oppgitt til vennen Matthison-Hansen i 1877, men føydde
til: «Jeg vil kjæmpe mig igjennem de store Former, det koste hva det vil». Og
da han endelig, åtte måneder senere, gjorde strykekvartetten i g-moll op. 27
ferdig, hadde han skapt et originalt verk der ingen av satsene har tradisjonell
form, der det er brå sammenstøt mellom temaene og skarpe klanglige kontraster,
men der alt likevel bindes sammen ved hjelp av et gjennomgående motiv.
På konserten i går satte Hansakvartetten disse to verkene av
Svendsen og Grieg opp mot hverandre. Anledningen var Grieg-jubileet, og i denne
sammenhengen kommer Svendsens verk uunngåelig til å fungere som en slags bakteppe.
Men likevel fremførte Hansakvartetten hans opus 1 med fin understreking av det
solide håndverket. Og med tydelig respekt for den unge komponisten som uten
problemer kunne skrive melodisk som Schubert, slå over i melankolske folketoner
og slutte av med en fyrig sigøynersats.
Men
selvsagt var det Griegs op. 27 som ble kveldens høydepunkt – i en medrivende,
energisk tolkning der Hansakvartetten ikke forsøkte å dempe motsetningene, men
tvert imot spilte dem ut mot hverandre. En frisk, røff, risikovillig
fremførelse – av et verk som på mange måter var tretti år forut for sin tid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar