Kampen om de store formene

Bergens Tidende, 19.10.2007

Verk av Edvard Grieg og Johann Svendsen
Hansakvartetten
Bergens Kammermusikkforening.
Rekstensamlingene

Hansakvartetten med frisk, røff fremførelse av Griegs strykekvartett.


Johann Svendsen ble opptatt som student ved konservatoriet i Leipzig i 1863. Han var 23 år og hadde tenkt å bli fiolinist. Da han reiste hjem fire år senere, var han blitt komponist. Strykekvartetten i a-moll er hans opus 1, skrevet i Leipzig i 1865, et verk i det klassiske formatet med tre av de fire satsene i sonateform.

Grieg hadde ikke samme grep om slike formater. Han slet med å skrive lange, sammenhengende komposisjoner. Det var verken «Flugt eller Form» over arbeidet, skrev han oppgitt til vennen Matthison-Hansen i 1877, men føydde til: «Jeg vil kjæmpe mig igjennem de store Former, det koste hva det vil». Og da han endelig, åtte måneder senere, gjorde strykekvartetten i g-moll op. 27 ferdig, hadde han skapt et originalt verk der ingen av satsene har tradisjonell form, der det er brå sammenstøt mellom temaene og skarpe klanglige kontraster, men der alt likevel bindes sammen ved hjelp av et gjennomgående motiv.

På konserten i går satte Hansakvartetten disse to verkene av Svendsen og Grieg opp mot hverandre. Anledningen var Grieg-jubileet, og i denne sammenhengen kommer Svendsens verk uunngåelig til å fungere som en slags bakteppe. Men likevel fremførte Hansakvartetten hans opus 1 med fin understreking av det solide håndverket. Og med tydelig respekt for den unge komponisten som uten problemer kunne skrive melodisk som Schubert, slå over i melankolske folketoner og slutte av med en fyrig sigøynersats. 

Men selvsagt var det Griegs op. 27 som ble kveldens høydepunkt – i en medrivende, energisk tolkning der Hansakvartetten ikke forsøkte å dempe motsetningene, men tvert imot spilte dem ut mot hverandre. En frisk, røff, risikovillig fremførelse – av et verk som på mange måter var tretti år forut for sin tid.

Ingen kommentarer: