Det krypterte samfunnet

Bergens Tidende, 21.10.2007

Alle snakker om å «knekke koden». Er dette bare et språklig motefenomen? Eller er det kanskje en mening med det? Kanskje fanger dette uttrykket noe sentralt i tiden, en utbredt opplevelse, en kollektiv stemning?


Den nye statsråden for barnehager, grunnskoler og videregående skoler, Bård Vegar Solhjell, er ikke bare SV-er, han er partiets nestleder. Det var han som etter SVs katastrofale valgresultat for en måned siden, gikk ut og fortalte offentligheten hvordan partiet skulle gjenreises. «SV-koden må knekkes» – var parolen.

Man kan selvsagt more seg over at SV har en nestleder som er så desorientert at han trenger kodebok for å forstå sitt eget parti. Men Solhjell er som kjent ikke den eneste som driver med kodeknekking for tiden. Siden Martin Kolberg begynte å snakke om å knekke Frp-koden, har uttrykket fått en nærmest epidemisk utbredelse. Dagens aviser forteller om oljeingeniører som jobber med å knekke koden for nordområdene, om arkitekter som må knekke kundenes kode for å få oppdrag, om barnehagebarn som lærer kreative teknikker slik at de kan knekke kunst-koden, om  Anders Bye som drømmer om å knekke Knut Nærum- koden osv. Og uansett at Egil Hegge for lengst har forklart at «å knekke» er et transitivt verbum, skriver sportsjournalisten i lokalavisen likevel ufortrødent om den fabelaktige spissen «som knakk LSK-koden».

Kodeknekking er blitt en breddesport. Man kan velge å betrakte det som et språklig motefenomen. Men når slike uttrykk plutselig tar fyr, er det vanligvis en mening med det. De fanger noe sentralt i tiden, en utbredt opplevelse, en kollektiv stemning. De sier noe. Men hva? Hva er det de mange nye kodeknekkerne egentlig forteller oss?

«Det er ikkje lenge sidan vi berre hadde to kodar å halde oss til: Minibank-koden og Da Vinci-koden», skrev Finn Tokvam i BT-Magasinet for en måned siden. Han er nå så ung. Vi som har levd en stund, hadde faktisk et par koder mer. Vi hadde for eksempel lært at selve det språket vi bruker, er en kode. Tegnteoretikerne fortalte oss at når vi snakker eller skriver norsk, velger vi ut bestemte ord fra et større register og bøyer og setter dem sammen etter bestemte grammatiske regler. Ordene og reglene er den koden vi bruker for å kommunisere med hverandre.

Tegnteoretikerne lærte oss også at kultur er en sosial kode av samme art som språket. Kultur er en rekke mer eller mindre ubevisste og uskrevne regler som styrer hvordan vi forholder oss til hverandre i bestemte situasjoner.

Det kan være vanskelig å lære et nytt språk eller å tilegne seg de reglene som gjelder i en fremmed kultur. Men poenget er nettopp at de kodene det her er snakk om, ikke «knekkes», de læres – ved at man leser grammatikkene, prøver seg frem, lever i den fremmede kulturen.

De som i dag snakker om å knekke koder, tenker på noe annet – på krypteringskoder, dvs. på de systemene man bruker til å gjøre meddelelser uleselige slik at bare noen få utvalgte er i stand til å forstå innholdet. Hvis man ikke kjenner det underliggende systemet, er en kryptert meddelelse et mysterium. Det er ikke tilfeldig at det mest berømte av tyskernes krypteringssystemer fra den andre verdenskrig, het Enigma, «gåte» – en gåte som først ble løst da engelske krypteringseksperter fikk tak på noen av tyskernes krypteringsmaskiner og klarte å «knekke» systemet.

Egentlig er det slett ikke slike mysterier det dreier seg om når folk i dag sier at de vil knekke koder. Vanligvis er det bare snakk om at de vil lære seg noe, for eksempel ulike språklige og kulturelle koder. Eller simpelthen bare finne ut av noe, forstå hvordan noe fungerer. Men det ligger selvsagt et poeng i at de uansett bruker et uttrykk fra spionlitteraturen. De markerer på denne måten at de opplever verden som et mysterium, at det virker som om noen har ordnet det slik at bare noen få innviede er i stand til å forstå hva som skjer.

Dagens kodeknekkere minner på et vis om middelalderens teologer. «Hele den synlige verden er en bok skrevet med Guds finger», sa Hugo av Saint-Victor. Han oppfordret de kristne til å lese og forstå denne boken ved hjelp av Bibelen, den andre boken som Gud hadde skrevet. Ved hjelp av denne kodeboken ville de forstå at det under verdens umiddelbare overflate alltid ligger en dypere mening.

I dag er verden tilsynelatende igjen blitt et mysterium. Og det er ikke lenger bare naturen som fortoner seg som slik, det er allting – sporten, økonomien, økologien, politikken, kulturen, samfunnet. Alle vil knekke koder. Alle drømmer om å finne denne spesielle andre boken, den store kodeboken som forteller hvordan nettopp deres problem må leses og løses. Landslagssjefen vil knekke motstandernes kode. Børsmeklerne vil knekke aksjekursens kode. Klimaforskerne vil knekke innlandsisens kode. Og i en situasjon der det er et skrikende behov for politisk analyse og saklig, målrettet arbeid, drømmer politikerne om å finne det enkle grepet som løser alle de store, kompliserte problemene.

Martin Kolberg vil knekke Frps kode. I siste måned ville Bård Vegar Solhjell knekke SV-koden. Nå er han statsråd. Mon tro om han klarer å knekke utdannelsessystemets kode? Han forgjenger gjorde visst ikke det.

Ingen kommentarer: