Verk av Bent
Sørensen, Witold Lutoslawski, og Sergej Prokofjev
Leif Ove Andsnes
klaver
Andrew Litton
dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Festspillene åpner med Leif Ove Andsnes som solist i Lutoslawskis forrykende klaverkonsert
Festspillene startet med en konsert der det eldste verket var en symfoni fra 1945, og det yngste var så nytt at det aldri har vært fremført før. Hvis dette ikke er en sterk musikalsk programerklæring, vet ikke jeg. Og når da konserten i tillegg tydelig viste at Bergen Filharmoniske Orkester har de ressursene som skal til for å håndtere store, krevende partiturer fra denne turbulente perioden i vestlig musikkhistorie – ja da er det bare å si takk. Og glede seg.
Det splitternye
verket var danske Bent Sørensens «Exit Music» som er skrevet på bestilling til
BFO. Sørensen forteller selv at det startet med en drøm der han sto i en åpen
dør og så sin musikk forsvinne ut i et åpent landskap. Verket er et forsøk på å
fange og skrive ned denne musikken – som viser seg å være noen enkle
melodistumper som hele tiden står i fare for å forsvinne under massive
orkesterklanger og rytmiske innsatser i slagverket. Som så ofte i Sørensens
produksjon er det noe drømmeaktig, flytende over musikken. Man hører ubestemte,
uvante og sammensatte klanger, flyktige stemninger, musikalske erindringer om
noe man synes man kjenner igjen, men som er vanskelig å fastholde. Samtidig er
det i dette verket også avsnitt der Sørensen flørter med det enkle, det
ukompliserte sangbare. Og passasjer som simpelthen er uforskammet vakre. Som
for eksempel den avsluttende sekvensen der man bak de dempede strykerne hører
et klaver som spiller langt borte, et annet sted, i en annen tid.
For mange år siden
spilte Leif Ove Andsnes en serie miniatyrer av György Kurtág under
festspillene. Vi var mange som den gang drømte om å få høre ham spille mer
samtidsmusikk og gjerne musikk i det helt store formatet. Anledningen kom i går
da han var solist i Witold Lutoslawski konsert for klaver og orkester (1988).
Det er et tilbakeskuende verk med både direkte og indirekte referanser til de
store klaverkonsertene fra romantikken og fremover. Og med en solostemme som
rommer både poetiske, nesten impresjonistisk drømmende avsnitt og gnistrende,
dramatiske passasjer. Et fryktinngytende virtuost stykke klavermusikk – som
Andsnes spilte med samme konsentrasjon og samme imponerende formsans som når
han spiller Rachmaninov. Det var Lutoslawskis musikk vi hørte. Men det var
sannelig også umiskjennelig Leif Ove Andsnes – en stor pianist. Som denne
kvelden overbeviste mange i salen om at det går an å få sterke opplevelser ut
av musikk fra vår nære samtid.
Det er klare
referanser til Prokofjev i Lutoslawskis klaverkonsert. Og da var det vel på sin
plass å slutte kvelden med Prokofjevs femte symfoni. Den skulle jeg gjerne ha
hørt, men jeg måtte løpe for å nå avisens deadline. Dessverre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar