Verk av Grieg,
Frederick Delius og Percy Grainger
Solveig Kringlebotn,
sopran
Malcolm Martineau,
klaver
Det Estiske
Filharmoniske Kammerkor dirigert av Paul Hillier
Rainer Vilu, baryton
Håkonshallen
Stor kveld i Håkonshallen med Solveig Kringlebotn og Haugtussa
Håkonshallen er
stappfull. En blond, bunadskledd kvinne står på scenen og synger. Og det faller
kveldssol inn gjennom vinduene. – Jo da, settingen var optimal da Solveig
Kringlebotn gjestet Festspillene på søndag sammen med den glimrende pianisten
Malcolm Martineau. I tillegg var det Haugtussa som sto på programmet, Griegs og
Garborgs miniaturedrama – som ble sunget med fin psykologisk og musikalsk
karakteriseringskunst. Og med en stemme som har nettopp det som kreves i dette
formatet – lavmælt intimitet i dybden og stor, strålende klang i toppen.
Det var Kringlebotns
tolkning av Haugtussa som reddet denne kvelden. Resten av konserten handlet om
Griegs venner. Og de må ha vært ualminnelig kjedelige – i det minste etter
dette programmet å dømme. Vi kjenner Paul Hillier som en fremragende
kordirigent, og vi vet at han i de siste fem årene har utført mirakler med det
estiske filharmoniske kammerkor. Det er musikk fra renessanse og barokk pluss
estisk samtidsmusikk som er korets kjernerepertoar. Hvorfor da noen hadde satt
dem til å synge et par vasne småstykker av Frederick Delius og Percy Grainger,
går over min forstand.
At det også er triste, grunne områder i Griegs produksjon, fikk vi en liten påminnelse om til sist på konserten da koret fremførte hans Fire salmer for kor, op. 74. For all del – fremføringen var nettopp så upåklagelig og avslepet som man forventer av Hillier og av dette koret, med flott, egal klang og klar stemmeføring – og med fine soloinnsatser av barytonen Rainer Vilu i tillegg. Men man skulle gjerne ha hørt alle disse gode kreftene samlet om et mer gedigent musikalsk prosjekt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar