Det var i påsken 1970. Vi var i Roma. Og hørte at det skulle
være en fantastisk konsert på Teatro Olimpico. Vi sprang av gårde i siste
liten, men da vi nådde frem var alt for lengst utsolgt. Mens vi sto og
betraktet alle de heldige romerne som var på vei inn i salen, kom det en
elegant, eldre herre bort til oss og spurte på gebrokkent engelsk om vi ville
ha billetter. En billetthai, tenkte jeg, og grep etter lommeboken. Men, nei, nei
– han skulle ikke ha penger. Han hadde fått to billetter til overs. Og dem ga
han nå til to fattige turister. Som en gave, sa han.
Slik gikk det til at vi satt på de beste plassene i salen,
da Mstislav Rostropovitsj kom ruslende inn sammen med pianisten Alexander
Dedyukhin og gikk i gang med en av Beethovens cellosonater. Vi hadde hørt ham
før, men bare på plate. Og platene hadde ikke forberedt oss på dette – på den
voldsomme tonen, på den store, varme klangen. Det var Beethoven, det var
Schuberts Arpeggione-sonate. Det var et stykke samtidsmusikk av Karen
Katchaturian. Og selvsagt var det også en av Bachs cellosuiter. Alt fremført
med frie, eksplosive fraseringer og med stadig understreking av de rent
fysiske, sanselige kvalitetene i musikken.
Nå er han da død, Mstislav Rostropovitsj. 80 år gammel.
Nekrologene i alle verdens aviser har fremhevet hans sterke humanistiske
engasjement, hans kamp for menneskerettighetene, hans politiske innsats, hans
støtte til dissidentene i Sovjettiden. Det er blitt skrevet om hans tab av
statsborgerskap, om livet i eksil, om Gorbatsjov som ga ham statsborgerskapet
tilbake, om hans resolutte støtte til Jeltsin under statskuppet i 1991, om hans
opptreden i Berlin da muren falt. Og alt dette er selvsagt viktige brikker til
forståelsen av personen Rostropovitsj og viktige kapitler i historien om hans
turbulente liv. Men midt i det hele er det som om man glemmer musikken –
glemmer musikeren Rostropovitsj og den musikalske revolusjonen han
gjennomførte.
Det er ikke mange årtier siden at cellomusikk var et lite
område for spesielt interesserte og alle tidens førende cellister dyrket den
gylne middelvei. Så kom Rostropovitsj stormende inn på den internasjonale
scenen og demonstrerte at celloen har et langt større uttrykksregister enn
dette, og at cellomusikk ikke trenger å klinge som tørre etyder. I hans hender
ble celloen forvandlet til et instrument som rommer hele det menneskelige
følelsesliv – fra de store, dramatiske uttrykkene til de mest inderlige, intime
bønnene. I hans hender ble musikken en gave.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar