Schubert: Schwanengesang
Matthias Goerne, Christoph Eschenbach
Harmonia mundi
Matthias Goerne med overbevisende nytolkning av Schuberts Schwanengesang
Den unge mannen har mistet sin elskede, han lenges, han
minnes. «Jeg sto i dunkle drømmer og stirret på hennes bilde». Det er Matthias
Goerne som synger Heinrich Heines dikt «Ihr Bild» i Schuberts tonesetting. Han
blender stemmen ned, gjør den nesten tonløs. Og legger en spøkelsesaktig,
motløs kulde innover det romantiske tablået. Først til aller sist kommer det
store følelsesutbruddet. Stemmen hans får klang og dybde og en kraft som
presser den mot uttrykkets grenser. Det er ikke noen selvforelsket romantiker
som synger dette. Det er en mann som er dypt berørt av tapet og sorgen og som
uttrykker en rasende fortvilelse på grensen til galskap.
«Hennes bilde» og fem andre Heine-dikt var noen av de siste
tekstene Schubert tonesatte. Etter hans død ble de samlet og utgitt sammen med
åtte lieder til tekster av Ludwig Rellstab. Fellestittelen ble
«Schwanengesang», svanesang. Og selv om det ikke var Schuberts plan at disse 14
sangene skulle bringes sammen og danne en helhet, så er det likevel påfallende
mange tematiske fellestrekk mellom dem. Både hos Rellstab og Heine er det mye
sorg, mye halvlys og galskap.
Goerne har sunget svanesangene før, også på plate. I 2005
utga han dem i et live-opptak fra Wigmore Hall med Alfred Brendel ved klaveret.
Nå kommer de som bind seks i hans Schubert-serie på harmonia mundi, denne gang
akkompagnert av Christoph Eschenbach, bedre kjent som dirigent for ulike
amerikanske orkestre.
Goernes mørke, varme barytonstemme har fremdeles overdådig
fylde og klang. At omfanget er like enormt som før, demonstrerer han igjen og
igjen når han uten besvær springer fra det dypeste, malmfulle registeret helt
opp i tenorenes kjerneområde. I løpet av Schubert-serien har vi kunnet følge
denne store stemmens utvikling over tid, men også, og vel så viktig, opplevd
hvordan Goernes forhold til musikken og tekstene endrer karakter jo eldre han
blir. Mens svanesangene i opptaket med Brendel hadde en nesten klassisk
avklaret ro, trekker han nå opp sangenes indre konflikter i langt høyere grad
enn før. Han markerer de brå musikalske stemningsskiftene med skarpe endringer
i stemmens karakter, og han dveler ved tekstenes mørke, gale aspekter. Spesielt
får han fram helt nye, demoniske sider av Heine-sangene.
De 14 svanesangene pluss en ekstra lied til tekst av Rellstab
– det gir en times spilletid. Og det burde vel holde? Men utgivelsen inneholder
også en cd der Christoph Eschenbach sitter alene ved flygelet og spiller
Schuberts siste sonate (D 960). Det er riktignok et visst musikalsk slektskap
mellom svanesangene og denne sonaten, men det spørs likevel om koplingen er så
lur. For Eschenbach som ellers er en god støtte for Goerne, er ikke noen
overbevisende solopianist. Hans tolkning av denne svære sonaten er for det
meste tørr og prosaisk, men også noen ganger preget av eiendommelige tempovalg
og demonstrativt aparte fraseringer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar