Bergens Tidende, 30.10.2013
Pixel
We Are All Small Pixels
Cuneiform Records
Frøy Aagre Electric
Momentum Records
Først hører vi bare et boblende, energisk bassriff. Det er
Ellen Andrea Wang som spiller, tett akkompagnert av Jon Audun Baars susende
cymbaler. Så blander trompetisten Jonas Kilmork Vemøy og saksofonisten Harald
Lassen seg inn i spillet med et enkelt, sangbart tema. Første gang enstemmig,
rett frem; andre gang legger de inn korte tostemmige fraser. Temaet utvikler
seg og blir til en liten melodi. Baar skifter til trommer og skruer opp for
lydstyrken. Det er fremdeles blåserne som bærer melodien, men deres tostemmige
fraser utvides nå med Wangs ordløse vokal i toppen. Og så er innledningen
forbi. Wang inntar scenen og synger «Be Mine», en iørefallende melodi med
opplagte slagerkvaliteter.
Dette første minuttet sier det meste om hva som venter oss
på «We Are All Small Pixels» – gruppen Pixels første plate etter den fine
debuten med «Reminder» siste år. Her er
det igjen sangbar, gjennomarrangert musikk det dreier seg om. Og musikk som
hele tiden endrer karakter. Selv om det melodiske materialet og det harmoniske
fundamentet på platens 11 numre er relativt enkelt, blir musikken aldri
forutsigbar eller repetitiv. Det skjer hele tiden noe nytt. Bak hvert hjørne
ligger det små overraskelser – en plutselig saxsolo, en diskret fargelegging av
Wangs vokal, en uventet vri, en sjarmerende detalj.
Selv om det ikke er noe tangentinstrument i gruppen, klarer
de to blåseinstrumentene supplert med Wangs bass å bygge opp store lydtepper.
Av og til utvides klangen med Wangs ordløse sang. Og innimellom blir det
plutselig plass til solid jazz. Som i låten «Farris» der tempoet er satt ned og
Vemøy spiller en fin lavmælt, luftig trompetsolo. Og når Lassens sax slutter
seg til Vemøy, er det rett før man kommer til å tenke på Mulligans første
klaverløse kvartetter på 1950-tallet. Lassen er selv frontfigur i andre numre,
blant annet i «Easter Song» der han legger et sirkulært riff under Wangs
ordløse sang, og i «Dreaming» der han leder gruppen an i en kjærlig hyllest til
1950-tallet hvite rock-grupper.
«Dette er jazz som et rock/pop publikum kan like og det er
pop/rock som et jazzpublikum kan like» – står det i reklamematerialet om «We
Are All Small Pixels». Det er mulig tekstforfatteren har rett. Dette er i alle
fall oppfinnsom, morsom musikk som henter inspirasjon fra mange forskjellige
genrer og som nok kan fange flere forskjellige typer lyttere.
Platen «Frøy Aagre Electric» sikter trolig mot samme
blandede publikum. Men det er mer tvilsomt om dette crossover-prosjektet
lykkes.
«Frøy Aagre Electric» består av Frøy Aagre selv på
sopransax, Andreas Ulvo på Fender Rhodes og Jonas Barsten på trommer. I tillegg
er gitaristen Magnus Børmark med på en del numre. Det er sang ved Sheldon
Blackman, og det er også et enkelt nummer der gruppen akkompagneres av tre
strykere fra KORK. Uansett de mange gode
kreftene som har vært involvert i prosjektet, lykkes det sjeldent å få musikken
til å løfte seg skikkelig. Aagre presenterer streite melodilinjer på saxen sin
og fortsetter med enkle improvisatoriske utbroderinger. Rytmegruppen legger
solid fundament. Av og til blir det skikkelig trøkk når Ulvo smeller til på
keyboardet sitt. Men for det meste har musikken et uenergisk, merkelig
uengasjert preg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar