Bergens Tidende, 23.10.2013
Stefano Scodanibbio: Reinventions
Quartetto Prometeo
ECM New Series
Et vakkert minne om Stefano Scodanibbio
«Jeg hørte lyden av horn, tromboner, strykere og messing»,
fortalte komponisten Terry Riley en gang. Han trodde han hørte et
kammerensemble, men det var bare italienske Stefano Scodanibbio som sto og
spilte kontrabass.
Det var slik Scodanibbio ble kjent. Han var musikeren som
kunne gjøre de mest utrolige tingene på en kontrabass og som ga instrumentet en
fremskutt posisjon i etterkrigstidens musikalske modernisme. Etter hvert
begynte han selv å skrive musikk, først og fremst komposisjoner som tøyet
grensene for hva som er mulig å få til på strykeinstrumenter.
Scodanibbio døde siste år av en ondsinnet form for sklerose
som langsomt nedbrøt alle hans muskelfunksjoner. På platen «Reinventions» tar
Quartetto Prometeo for seg det som skulle bli hans siste verker – tolv stykker
for strykekvartett, skrevet da han ikke lenger selv kunne spille.
Det er snakk om instrumenteringer av eldre komponisters verk
– tre stykker fra Bachs «Kunst der Fuge» som ramme om transkripsjoner av kjente
spanske gitarkomposisjoner og folkelige mexicanske sanger. I de fleste av
stykkene har Scodanibbio flyttet stemmene opp i instrumentenes aller høyeste
register. I tillegg utvider han klangrommet med utstrakt bruk av overtoner og
pizzicatospill og drøssevis av spesialeffekter.
Tempoet er langsomt. Satsene er gjennomlyst som på et
røntgenbilde. Men lyden av de fire strykeinstrumentene som hele tiden spiller i
utkanten av det mulige, gir de kjente verkene en overjordisk, skjør og sprukken
karakter. Det er som om den musikalske tråden hele tiden er på nippet til å
briste, som om det er rett før tiden løper ut. Dette er frysende vakker musikk.
Og et rørende, vakkert minne om Stefano Scodanibbio.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar