Komposisjoner i utvikling

Bergens Tidende, 16.10.2013


Carla Bley, Andy Sheppard, Steve Swallow
«Trios»
ECM


Nye versjoner av kjente Carla Bley-komposisjoner.


En gang så den amerikanske pianisten Carla Bley et demonstrasjonstog i Oslo. Det dreide seg om utbyggingen av Alta-vassdraget og ordet «utvikling» gikk igjen på parolene. Slik gikk det til at en av hennes beste låter fikk et norsk navn: «Utviklingssang». Hun har spilt inn låten mange ganger, med mange forskjellige besetninger. Og på den nye ECM-platen «Trios» spiller hun den igjen, nå med Andy Sheppard på saksofon og Steve Swallow på bass.

«Utviklingssang» er en ballade Carla Bley vanligvis spiller etter et par raske numre. Men ECM-produsenten Manfred Eicher har valgt å la balladen innlede platen. Det er et godt grep. Den gamle, langsomme protestlåten fra slutten av 1970-tallet bygger opp en sår, melankolsk stemning og åpner et særpreget musikalsk rom. Sheppard spiller med tørr, vibratoløs tone og tynner av og til klangen ut slik at det bare blir luft igjen, mens Steve Swallows legger skjøre, gitaraktige klanger inn over Bleys klaverakkorder.

Og så er musikken i gang, en rekke kjente Bley-komposisjoner spilt på nye måter, men likevel typisk Bley-musikk med inspirasjoner fra nær og fjern. På «Vashkar» har klaveret en mellomøstlig klang, mens Swallow gjentar og utbroderer et rytmisk riff på elbassen. I suiten «Les Trois Lagons» minner Bley av og til om Thelonious Monk med kantede melodier og skjeve akkordrekker, hele tiden i intimt samspill med Swallows gitaraktige bass. Og over det hele vever Sheppard sine lange melodilinjer. Her er referanser til sirkusmusikk og fransk kabaret. Som alltid hos Bley skjer det hele tiden noe uventet, noe morsomt, noe bisart. Det er jazz vi hører, men en type jazz som går på tvers av alle kjente sjangre og oppdelinger.

Ingen kommentarer: