Bergens Tidende, 15.08.2015
Verk av Svendsen, Mendelssohn og Stravinskij
Sonoko Miriam Shimano Welde, fiolin
Andrew Litton, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Torgallmenningen
Bergen Filharmoniske Orkester inviterer til sesongåpning på Torgallmenningen
Lydanlegget var skrudd opp på maks. Musikerne ble vist på
storskjerm. Publikum sto som sild i tønne foran scenen.
Nei, dette var ikke en rockekonsert på Koengen. Det var
Bergen Filharmoniske Orkester som åpnet sesongen torsdag kveld med en gratis,
utendørs konsert på Torgallmenningen. Og så var det oven i kjøpet strålende vær
for en gangs skyld.
Det er ikke noen enkel sak å flytte den klassiske
orkestermusikken ut fra Grieghallen. Akustikken på Torgallmenningen er i
utgangspunktet ikke velegnet til noe slikt. Og lydanlegget dreper alle subtile,
musikalske nyanser. I tillegg er det de sedvanlige problemene med at støyen fra
fly, busser, mopeder og måser mikser seg inn i lydbildet og skaper uventede
lydeffekter og brudd. At et par hunder i Rådhusgaten ikke liker musikk, er også
noe en må regne med.
Men BFO og sjefsdirigent Andrew Litton hadde på et vis tatt
høyde for alle disse komplikasjonene. I alle fall hadde de sammensatt et
program med kraftige, kjøttfulle verk som var i stand til å slå gjennom alle
forstyrrende omstendigheter.
Det startet med Johan Svendsens «Karneval i Paris», en liten
musikalsk knallperle, fremført med godt humør og rytmisk driv. Så var det tid for kveldens solist, den
18-årige fiolinisten Sonoko Miriam Shimano Welde – fra Laksevåg, bør vi vel
tilføye. Vi har hørt dette unge stortalentet spille kammermusikk på
Festspillene de siste to årene. Men torsdag kveld gjaldt det da et av de store,
krevende orkesterverkene: Felix Mendelssohns populære fiolinkonsert. Det er et
verk som rommer så å si alt hva en forbinder med og forventer av en romantisk
fiolinkonsert – sangbare temaer, store dramatiske utbrudd, lyriske passasjer og
indre tematisk sammenheng. Sonoko Welde tilpasset tolkningen sin til de fysiske
rammene på Torgallmenningen. Hun satset for fullt på de utadvendte sidene av
Mendelssohns verk – med gnistrende virtuose passasjer og et gjennomgående kraftbetonet,
fysisk spill i dialog og lekende konfrontasjon med det store orkesteret. En
flott, overbevisende tolkning – av en ung musiker vi gleder oss til å høre
igjen.
Siste verk på programmet var «Sacre du printemps» eller
«Vårofferet» – Igor Stravinskijs suite komponert i 1913 til en av Nijinskijs balletter.
Den gang ble det oppstuss og skandale. I dag går det roligere for seg. Men Stravinskijs
musikk gjør fremdeles noe med sitt publikum. Det ligger en rytmisk, drivende
puls i verket hans, en suggestiv kraft som fanger og binder lytterne. I så måte
var det et godt valg å sette «Vårofferet» opp til sist på en konsert der
publikum hadde stått stille og forholdt seg rolig foran scenen i opp mot
halvannen time.
BFO har nok spilt dette verket bedre før, mer nyansert, med
bedre sans for de klanglige detaljene. Og når Andrew Litton slår seg skikkelig
løs, kan det fort bli overkill. Men som kraftfull og effektfull avslutning på
en utendørskonsert fungerte denne versjonen av «Vårofferet» utmerket. Publikum fikk rørt seg. Og kvitterte med
langvarig applaus. Ekstranummer: En sats fra Prokofievs «Skytiske Suite».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar