Bergens Tidende, 30.09.2017
Verk av Beethoven og Bruckner
Menahem Pressler, klaver
Thomas Dausgaard, dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Old school Beethoven – og nytolkning av Bruckner
En levende legende – var
tittelen på torsdagskonserten. Og Menahem Pressler er jo det. Med sine 94 år er
han verdens eldste aktive konsertpianist. Han kan se tilbake på en solistkarriere
som startet på 1940-tallet og som fortsatte samtidig med at han i over femti år
ledet Beaux Arts Trio, et av forrige århundres mest innflytelsesrike
kammerensembler.
Trioen ble oppløst for ti
år siden, men Pressler sluttet ikke å spille av den grunn. Han fortsatte som
solist. Han var 90 da han debuterte med Berlinerfilharmonikerne. Og på torsdag hørte
vi ham altså i Grieghallen sammen Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse
av Thomas Dausgaard.
På programmet sto Beethovens
første klaverkonsert. Den er skrevet av en ung kraftfull komponist som var en
samtidens største klavervirtuoser. En kunne selvsagt lure på hvordan en eldre
herre som Pressler skulle klare alle de tekniske utfordringene som ligger
innvevd i denne konserten. Og, jo da, det var mange problematiske steder i
tolkningen hans – fraseringer som ikke var helt i vater, akkorder og løp som
ikke satt knivskarpt, urolige tempi og så videre.
Men det var også myk fleksibilitet
i spillet hans, en gammel, erfaren pianists musikalske lek innenfor Beethovens stramme
rammer – en fri, «old school» spillemåte som vi sjeldent hører i moderne
konsertsaler.
Dausgaard er en eminent
dirigent i slike situasjoner. Han står med hele kroppen vendt mot klaveret og
dirigerer samtidig med høyre hånd og etablerer hele tiden den nødvendige
kontakten og sammenhengen mellom solist og orkester.
Det satt om lag førti
musikere på scenen. Klangen var lett, transparent – slik vi kjenner det fra
Dausgaards fine Beethoven-innspillinger med Det Svenske Kammerorkester. Etter
pausen var antallet musikere nærmest tredoblet. For nå gjaldt det Anton
Bruckner sjette symfoni, en av de store, senromantiske mastodontene.
Johannes Brahms kalte i
sin tid Bruckners symfonier for «symfoniske kjempeslanger». Og det er jo noe
kolossalt, noe overveldende, noe «larger than life» over disse voldsomme
verkene. Men det imponerende ved BFOs framføring av den sjette var at Dausgaard
her klarte å bringe sine kammermusikalske erfaringer inn i tolkningen.
Det var klare
linjeføringer, det var omhu for detaljene, det var blankpolert klang i alle
orkestergrupper. Selvsagt satt de store utblåsningene slik vi forventer det,
med ekspansiv, nesten uutholdelig oppbygging til klimaks. Men strykere og
messingblåsere fikk aldri lov å overkjøre treblåserne. Klangbildet var hele
tiden overskuelig og gjennomsiktig.
Vakker, elegant – er ord
du vanligvis ikke forbinder med Bruckners symfonier. På torsdag var de på sin
plass.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar