Bergens Tidende, 07.09.2017
Omtale av tre konserter
Bergen Filharmoniske Orkester og sjefdirigent Edward Gardner
åpner sesongen den 7. og 8. september. De har med seg Leif Ove Andsnes som
solist. Og da må det jo bli bra. På programmet står en klaverkonsert av
Rakhmaninov. Han skrev fire i alt. Den andre og den tredje er nok de mest kjente,
og spesielt nr. 3 innehar fremdeles plassen som en av de mest populære
klaverkonsertene noensinne. Men på sesongåpningen gjelder det den relativt
ukjente nr. 4. som Andsnes – så vidt jeg husker – aldri før har spilt i Grieghallen.
Det skal bli spennende å høre hvordan han griper an og tolker dette spreke, komplekse
verket som vi sjeldent har anledning til å høre spilt live i en konsertsal. – Kveldens
program rommer dessuten en liten musikkhistorisk sensasjon, et verk som
Stravinskij skrev til Rimskij-Korsakovs
begravelse i 1909, og som siden har vært glemt inntil en historiker nå nylig oppdaget
notene i et russisk arkiv.
I mange år var
innspillingen av musikken til den første Star Wars-filmen den mest solgte
platen i kategorien symfonisk orkestermusikk på verdensplan. Nå er rekorden sikkert
slått av mange andre innspillinger, men filmmusikk, og da spesielt musikk til science
fiction-filmer, er fremdeles en populær sjanger på det internasjonale platemarkedet.
Det er også en sjanger som det blir mer og mer vanlig å høre rundt om i
konsertsalene. Et eksempel er BFOs konsert «We Come In Peace» den 8. og 10. november. Her
får du høre musikk fra blockbusterfilmer
som Star Wars, E.T., Avatar og Aliens, men også fra tv-serier som Star Trek og
Battlestar Galactica. En ekstra attraksjon er det at den tidligere
BFO-slagverkeren Ingar Ben. Nordby deltar i begivenhetene. Nordby er kjent for
å kunne traktere mange, merkverdige instrumenter, blant annet spiller han sag
og tamburtromme. På BFOs filmkveld har han med seg en theremin, et tidlig,
elektronisk instrument som i sin tid ble brukt til å legge klagende, sjøsjukeframkallende
lyder under 1950-tallets science fiction-filmer.
Den allsidige bergenske mezzosopranen Tora Augestad begynner
å bli et kjent navn ute i Europa. Med Berlin som base opptrer hun rundt om på
kontinentet med et repertoar som spenner fra jazz, visesang og kabaret til
moderne opera og samtidsmusikalske eksperimenter. Torsdag 23. november blir det
anledning til å møte henne sammen med BFO og Edward Gardner i Grieghallen der
hun urframfører et nytt, norsk verk: As if the law is everything komponert av
Henrik Hellstenius. Det er snakk om en sangsyklus basert på et musikkdramatisk
verk som Hellstenius skrev i forbindelse med Grunnlovsjubileet i 2014.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar