Bergens Tidende, 28.05.2015
George Gershwin: Porgy and
Bess (konsertsuite, arr. Andrew Litton)
Bergen Filharmoniske
Orkester og Kor
Andrew Litton, dirigent
Håkon Matti Skrede,
kormester
Grieghallen
Festspillene åpner med Andrew Littons effektive konsertversjon av Gershwins populære opera
Det pleier å stå spektakulære
operaer på programmet når Festspillene har åpningsforestilling i Grieghallen. I
år var opplegget litt annerledes. Riktignok er George Gershwins «Porgy and Bess»
en opera, en lang musikalsk fortelling om livet blant fattige afroamerikanere
et eller annet sted i Sør-Carolina, men den «Porgy and Bess» vi fikk presentert
i går, var noe annet – ikke Gershwins opera, men et sammendrag av den, en kort suite
for orkester, kor og solister som BFOs sjefdirigent Andrew Litton hadde
konstruert en gang på midten av 1990-tallet, den gang han arbeidet sammen med
Dallas Symphony Orchestra.
Det virket litt rart på
papiret, dette Festspill-opplegget. Som en slags billigutgave av Gershwins populære
verk. Men i praksis viste det seg at Littons gamle konsertversjon fungerte utmerket.
Og bedre enn de fleste andre på markedet.
For Litton er ikke den
første som har forsøkt å korte Gershwins tre-fire timer lange operafortelling
ned til en overskuelig, håndterbar – og ikke minst økonomisk overkommelig – konsertversjon.
Allerede et år etter premieren i 1935 konstruerte Gershwin selv en suite av
orkestersatsen. Men det var sangene folk helst ville høre. Og de fleste konsertversjoner
som er kommet til etter Gershwins død, er nettopp organisert omkring disse sangene.
Det gjelder også Littons versjon. Han har alle sviskene med, men han skiller
seg fra forgjengerne sine ved at han følger operaens dramaturgi og plasserer sangene
i deres rette orden, i den store fortellings orden. Derfor blir hans sammendrag
ikke en løs serie musikalske highlights, men en lang, sammenhengende
spenningsbue.
Man kunne likevel frykte
at en slik kortversjon, ville ta dramatikken ut av Gershwins musikk. Men den
frykten viste seg å være ubegrunnet. I alle fall var det kraft og punch og
store utladninger kvelden igjennom – i orkesteret, i koret og ikke minst hos de
fire solistene.
Da Litton spilte inn dette
arrangementet på plate med Dallas Symphony Orchestra i 1996, hadde han barytonen
Gordon Hawkins med i rollen som Porgy. I går hørte vi Hawkins i samme rolle –
en sterk, dramatisk baryton som formet Porgys parti med naturlig autoritet.
Sopranen Janice Chandler-Eteme ga en uttrykksfull tolkning av den sårbare Bess,
og hadde godt selskap av soprankollega Karen Slack i rollen som Serena. Og
kveldens absolutte høydepunkt var tenoren Howard Haskin som fremstilte
fristeren Sportin’ life med den helt rette blandingen av gospel og vaudeville.
Bergen Filharmoniske Kor, Edvard
Grieg Kor og elever fra musikklinjen på Bergen Private Gymnas gjorde en flott innsats.
Og i orkesteret hadde slagverkerne en stor kveld. Litton styrte alle troppene
med vanlig entusiasme. Han er vel ikke de subtile nyansenes mann, men nettopp i
en sammenheng som denne fungerer hans dynamiske, utagerende dirigentstil veldig
godt. Og i tillegg fikk vi høre ham som habil honky-tonk pianist i innledningens
Jasbo Brown-sekvens.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar