Verk av Schönberg og Beethoven
Bergen Filharmoniske Kor
Edvard Grieg Kor
Håkon Matti Skrede kormester
Edward Gardner dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Flott sesongavslutning med Bergen Filharmoniske Orkester
Det var bare to verk på programmet da Bergen Filharmoniske
Orkester hadde sesongavslutning på torsdag. Og mon ikke de aller fleste i den
stappfulle salen var kommet for å høre «Beethovens Niende», den monumentale
korsymfonien?
Men så var det – kanskje litt uventet – det andre verket,
«Erwartung», Arnold Schönberg ekspresjonistiske verk fra 1909, som ble kveldens
helt store opplevelse.
«Så skriv meg da en operatekst, frøken!» – skal Schönberg ha
sagt da han møtte dikteren og legen Marie Pappenheim sommeren 1909. Kanskje det
var ment som en spøk, men hun tok ham i alle fall på alvor: «Jeg lå i gresset
og skrev med blyant på store papirark, tok ikke kopi, leste nesten ikke gjennom
hva jeg hadde skrevet».
Resultatet ble en lang usensurert strøm av alt som raser
gjennom en kvinnes bevissthet mens hun venter på sin elskede – uvisshet,
erindringer, sjalusi, angst, sorg. Schönberg fulgte opp, satte musikk til den
navnløse kvinnens tanker og understøttet Pappenheims oppløste språk med en
fragmentert, ekspressiv orkestersats.
På torsdag ble kvinnens intense monolog fremført av den
imponerende amerikanske sopranen Sara Jakubiak – som ikke alene klarte alle
solostemmens ekstreme, musikalske utfordringer, men også ga kvinnens brå
stemningsskift en uttrykksfull scenisk fremstilling.
Schönbergs sats for kjempeorkester med uendelige mengder av
små musikalske celler og motiver i stadig, urolig bevegelse kan lett komme til
å skygge for solisten. Ikke så på torsdag – der Edward Gardner og BFO la en
gjennomsiktig, nesten kammermusikalsk ramme om Jakubiaks stemme, og bare slo
til med full orkesterstyrke i det aller siste avsnittet.
Konsertprogrammet fortalte at Jakubiak skal være solist i
BFOs innspilling av «Erwartung». Hvis torsdagskonserten var en slags
generalprøve på dette, da er det bare å glede seg til at platen kommer.
Etter pausen var det så tid for Beethovens Niende. Den fikk
en litt nervøs start – som om Gardner og orkestret hadde vanskelig ved å
omstille seg fra det nitide arbeidet med detaljene i «Erwartung». Men det ble
hurtig ro og fasthet i fremføringen, med skarpe, rytmiske markeringer i
andresatsen og fredfylt stemning i den tredje.
Og så fjerdesatsen da, den vi alle satt og ventet på:
Celloene og bassene setter i gang med «Freude, schöner Götterfunken». Barytonen
Audun Iversen reiser seg og forkynner med sin malmfulle røst at nå … nå er det
tid å hylle Gleden.
Og her var det riktignok mye å glede seg over. Storslagne
kvartettpassasjer med sopranen Mari Eriksmoen som lysende og strålende anfører
i sterkt samspill med Audun Iversen, tenoren Bror Magnus Tødenes og mezzosopranen Ingvild Schultze-Florey. Og
i tillegg herlige, saftige utladninger fra sangerne i Bergen Filharmoniske Kor
og Edvard Grieg Kor.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar