En moderne komponist

Bergens Tidende Morgen, 05.06.1993

Edvard Grieg: Peer Gynt
Norges Musikkhøgskoles Orkester
Dirigent: Simon Streatfeild
DNS

Musikalsk sett er det en temmelig uvanlig Peer Gynt som DNS presenterer. Først og fremst er det en masse «ny» Grieg-musikk i oppsettingen, musikk som av ulike grunner aldri har vært brukt i tidligere sceneframførelser, og som Grieg heller ikke fikk flettet inn i sine to orkestersuiter. Det meste er sant nok småting, korte musikalske skisser, antydede stemninger, men det er også enkelte lengre forløp, gjennomkomponerte passasjer som ikke står tilbake for noen av de velkjente og elskede stykkene.

Det hele, «nytt» som gammelt, framføres kontant og vitalt av Norges Musikkhøgskoles Orkester. Besetningen er noe mindre enn den vi kjenner fra orkestersuitene, og dirigenten Simon Streatfeild understreker dette ytterligere ved å trekke musikken kraftig i retning av det kammermusikalske: Orkesterklangen er slank, satsbildet står gjennomsiktig klart. De rytmiske, «eksotiske» stykkene blir i hans tolkning ekstra skarpe og barbarisk forrevne, mens de «store» romantiske stykkene framstilles langt mer nøkternt og usentimentalt enn det er vanlig i tradisjonen. Det er ikke mye nasjonalromantikk å hente i denne Peer Gynt. Streatfeilds Grieg er først og fremst en fremadrettet, moderne komponist.

Den samme usentimentale, likefremme holdningen preger også det nummer, vi alle venter på: «Solveigs sang». Sissel Kyrkjebø synger den enkelt og avdempet, nesten tilbakeholdende. Hun mangler sant nok fylde i høyden, men til gjengjeld former hun melodien med naturlig autoritet og med en sans for timing som de fleste skolerte sopraner kunne lære noe av.

Ingen kommentarer: