Øyvind Torvund: The Exotica Album
Trond Madsen
Kjetil Møster
Jørgen Træen
BIT20 Ensemble
Kjetil Møster
Jørgen Træen
BIT20 Ensemble
Hubro
Ti akustiske postkort fra en fjern regnskog
Komponisten Øyvind Torvund drømmer om fjerne tider og
steder. Og om annerledes musikk. Da Borealis-festivalen åpnet sist onsdag,
urfremførte BIT20-folkene hans «Prehistoric Night and Morning» – en fantasi om hvordan
verdens aller første musikk kanskje oppsto ved at noen huleboere en gang i
tiden fant på å imitere naturlyder og slå på en stein.
I denne uken slipper Torvund og BIT20 platen «The Exotica
Album» – og denne gang handler drømmene om tropiske strøk. Eller rettere: om
hvordan folk i Vesten en gang i tiden forestilte seg lyden av frodige
regnskoger. Det er en gammel, glemt sjanger Torvund her drar frem i lyset: «Exotica»
– en form for populærmusikk som blomstret på 1950-tallet da amerikanske
komponister, inspirert av tidens Hollywood-musikk, skapte store musikalske drømmebilder
med overdådig strykerklang, massevis av fremmedartet slagverk pluss imitasjoner
av fugleskrik og andre dyrelyder.
«The Exotica Album» er en suite av slike lydbilder, ti akustiske
postkort fra en fjern regnskog. Vi hører det blåser der inne. Vi hører lyden av
regn og vislende støy fra sikader. Tropiske insekter summer et sted i nærheten.
En harpe bruser opp. Et klaver hamrer ut noen enkle, rytmiske figurer. I bunnen
ligger det lyd av bongotrommer og congas og en vibrafon. Av og til drar en stor
gruppe strykere forbi og legger et tykt teppe innover regnskogen.
De ti korte stykkene på Torvunds plate fremstår som en
kjærlig – ofte ironisk, ofte humoristisk – hyllest til 1950-tallets naive
fantasier om det musikalsk eksotiske. Men platen er mer enn dette. I tekstheftet
er det et sitat fra den tyske lydteknikeren Robert Beyer, en av elektronikkmusikkens
pionerer, som i sin tid snakket om å skape «en nesten synlig lyd».
Sitatet peker på et annet aspekt av Torvunds verk: For selv
om det er mye akustisk musikk på platen, så er det også mye elektronisk musikk
– mange manipulerte klanger generert med teknikker som ble utviklet i den samme
perioden som den amerikanske Exotica-musikken ble innspilt. Og disse klangene
skaper «en nesten synlig lyd»
Gode hodetelefoner eller et kraftig stereosystem er påkrevd
her – for det er veldig mye rom på denne platen. Musikken er bygget opp av
klart avgrensede lydobjekter som er tydelig plassert i forgrunn og bakgrunn. Og
innimellom flakser eksotiske, elektroniske fugler skrikende gjennom rommet fra
høyre til venstre og tilbake igjen.
Platen er et stykke musikalsk arkeologi, en utgraving der
1950-tallets frie, elektroniske klangfargemaleri ligger flettet inn i populærmusikkens
enkle drømmer om å gjenfinne det velkjente i det eksotiske.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar