Sergei Prokofiev: Kærligheden til de tre appelsiner
Flemming Flindt, regissør
Graham Bond, dirigent
Den Kongelige Danske Opera
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Forunderlig, fargesprakende dansk oppsetning av Prokofiev
Det dreier seg om komisk opera. Det meste av historien
kjenner vi fra Asbjørnsen og Moes eventyr om Tyrihans og sitronene. I Grieghallen
torsdag kom historien tilbake etter å ha tatt omveien over italiensk 1700-tall, Prokofiev og Kongens København. Nå heter den: Kærligheden til de tre
Appelsiner.
Hva handler den om? Noe med en ung prins som blir forhekset
og etter utallige forviklinger får prinsessen sin til slutt. Det er nesten
umulig å gjenfortelle. Men handlingen er nå en gang det minste. Prokofiev har
skapt et barnslig univers der alt kan skje, og der dypt engasjerte
representanter for publikum bestandig blander seg opp i begivenhetene. Og når
Den Kongelige Danske Opera oppfører Prokofiev i koreografen Flemming Flindts
regi har det hele fått en ekstra vri i retning av det eventyrlige, det
fortryllende. Her dreier det seg mest av alt om bilder, om farger, bevegelse,
fysisk uttrykk.
Scenografen Jo Vanek har skapt et tverrsnitt av alle
eksotiske eventyr: drakter i enkle klare farger med gull som gjennomgående
element, scenebilder som gir assosiasjoner i retning av Gustav Klimts Wien ved
fin de siècle og Poul Gernes' postmoderne København ved fin de millénaire. Og
Flindt styrer med sikker hånd det store ensemblet i stadig bevegelse gjennom
dette fargesprakende universet. Som koreograf er han ofte blitt kritisert for å
lage opulente forestillinger uten dypere mening, men nettopp i Prokofiev kommer
hans billedskapende kraft til sin rett. Det er flott, det er funklende, en
opera for øyet. Morsomt, på en gang barnslig naivt og voksent ironisk. Slik Prokofiev krevde det. Og litt til.
Ved torsdagens oppførelse i Grieghallen fungerte det meste.
I en slik grad at man i starten nesten glemte musikken. Men etterhvert begynte
man å høre: Bergen Filharmoniske Orkester som solid bunn i orkestergraven under
Graham Bonds effektive taktstokk, og på scenen et praktfullt kor som både kunne
spille komedie og gi fullt trøkk når det krevdes. Dessuten en rekke gode
enkeltprestasjoner, f.eks. Djiina Mai-Mai som eterisk prinsesse, Mikael Melbye
som fornem hoffmann, og ikke minst Lone Koppel i cameo appearance som den onde
heksen, forkledd som Elisabeth Taylor på a bad hair day.
Mest av alt imponerte dog de to sentrale figurene: Gert
Henning Jensen som narren Truffaldino, syngende av full hals mitt i de mest
nervepirrende, fysisk krevende akrobatiske spring. Og John Laursen som en
følsom liten prins: et stort mimisk talent med et forunderlig fleksibelt
uttrykk i stadig bevegelse et sted på skalaen mellom Harry Langdons melankoli
og Little Nemos rørende uskyld.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar