Raphael Oleg, fiolin
Truls Mørk, cello
Artur Pizarro, klaver
Michael Collins, klarinett
Håkonshallen
Truls Mørk med kammermusikalske venner i Håkonshallen
Det er ikke mange som kan trekke fullt hus i Håkonshallen en
torsdag kveld ved elleve tiden. Truls Mørk kan. Og når han så oven i kjøpet
gjør det med Olivier Messiaens «Quatuor pour la fin du temps» som eneste verk
på programmet, så likner det litt på en kulturpolitisk bedrift. Som man kun kan
beundre. At store kunstnere tar på seg å presentere også de vanskeligere delene
av det 20 århundres musikk for et større publikum – det burde være en
selvfølge, men er det langt fra, hverken i Norge eller i utlandet. Derfor: vi
takker og bukker for Mørks prisverdige innsats.
Og når det er gjort, så tilføyer vi at Mørk sammen med sine
kammermusikalske venner – Oleg, Collins og Pizarro – ga oss en kompetent og
fair tolkning av Messiaens åtte komplekse satser. Men at fremførelsen som
helhet virket noe forsiktig, noe fargeløs: F.eks. hadde de unisone partiene et
temmelig fotgjengeraktig preg, og det var flere steder, bl.a. i Collins'
versjon av Abîme, der man kunne ha ønsket seg betydelig mer intensitet og
karakter i uttrykket. Best lyktes Louange, den mektige lovsangen i femte sats,
der Mørk, sammenbitt og konsentrert, spilte seg henover en nervepirrende
avgrunn av uro i salen mens han presset og formet den deklamerende cellostemmen
inntil den hadde nettopp den kalde stråleglansen man normalt forbinder med
verket som helhet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar